Bilden är en genrebild.
Foto: Pixabay
Motionen om att införa mentorer i skolan kommer från vänsterpartisten Jacob Kant, som menar att detta skulle frigöra mer tid för lärarna åt undervisning. En mentor skulle bland annat ta hand om föräldrakontakter, utvecklingssamtal, frånvaro och ledighetsansökan.
Om mer tid frigörs för lärarna behövs färre lärartjänster, vilket skulle finansiera anställningen av mentorer. Förslaget lovordas av nämnden, men beslutet blev ändå avslag.
– Jag tycker att det här är en god idé och ett spännande arbetssätt, men att göra såna här förändringar om det kommer från politiker är nog inte så lyckat. Vi ska inte slänga över skolorna att arbeta på det sättet, säger BUN:s vice ordförande Marie Nicholson (M).
Hon tror på Kants förslag längre fram.
– Det vore spännande att se och det finns goda resultat från skolor som har gjort rätt. Det kan vara bra att använda lärare som mentorer, som förstår skolans arbete och kunskapskraven. Då kan det bli lyckat. Man har inte fått samma resultat om man tar personer utan skolbakgrund. Men man måste vilja göra det här, det ska inte komma från politiker.
27 nya tjänster
Önskan från nämndens majoritetspartier är att förslaget ska komma från personalgruppen, skolorna eller rektorerna.
– Vissa skolor har börjat med att underlätta för lärarna för att de ska få mer tid för undervisningen. Det ska dock inte komma uppifrån, säger Peter Karlsson, ordförande i nämnden.
BUN menar att förslaget skulle kräva 27 nya tjänster och en kostnad på drygt 16 miljoner kronor. Motionen ska slutligen upp i kommunfullmäktige.