Annons:

Johan Karlsson hoppas på ett bra resultat när SM i bilcross startar.

Många lokala förare startar i SM: ”Ett riktigt ”pedant-bygge”

I morgon startar SM i bilcross. På plats i skånska Tomelilla finns en mängd förare med lokal anknytning.
– Målet är att vara med och kriga om en plats i A-finalen varje tävling, säger Johan Karlsson från Vimmerby MS.

Annons:

Någon folkracetävling har ännu inte körts i år på grund av den pågående pandemin. Istället väljer många skickliga förare att starta i SM i bilcross, som inleds med två deltävlingar i Tomelilla den här veckan. Premiären körs på torsdag och redan på lördag är det dags igen.

– Bilcross är en relativt ny gren som startade för tre år sedan. Det är en privat arrangör så det går utanför Svenska Bilsportförbundet, men serien har ändå fått SM-status, säger Johan Karlsson.

Gruff lönar sig inte

Första året var det Vimmerbys Timmo Helgesson som vann, år två fick Tobias Svärd kliva högst upp på prispallen och regerande mästare är Ulf Eriksson.

– Enkelt sammanfattat kan man säga att man kör med fina folkracebilar, men med rallycross-regler. Totalt är det 170 startande och alla kör tre heat med tidtagning och sedan räknas de två bästa tiderna. Det finns ett alternativspår på banan som man måste ta en gång per heat, om nån framför åker sakta kan man välja att gå in där eller tvärtom.

Skulle du säga att det är stor skillnad jämfört med folkrace?

– Det tycker jag ändå att det är. Här lönar det sig inte att gruffa utan alla försöker att åka så fort som möjligt. Det är lite mer åt rallycross-hållet. Även om man vinner sitt heat vet man inte hur det går förrän alla har kört. Det ger lite extra krydda.

Högre värde

Jämfört med folkrace tävlar man också med lite finare bilar.

– Bilen ska vara slät, ha en fin kaross och ha ett värde av 23 000 kronor istället för 8 000 kronor, som det är i folkrace. Det är också lite friare hur bilen får vara utformad.

Totalt kommer det att köras sex deltävlingar i bilcross-SM och de två första avgörs alltså i Tomelilla.

– Jag åkte de tre sista deltävlingarna förra året. Då tog jag vanliga folkracebilar och det räckte inte riktigt till. Under vintern har jag byggt ett riktigt ”pedant-bygge”, jag har lagt ned väldigt mycket tid. Jag har försökt att bygga den för att kunna få till bra tider. Det är inte lika viktigt att ta starten som i ett folkraceheat så bilen är lite lättare.

Tufft motstånd

Varje deltävling avslutas med en mängd finaler.

– Nytt för i år är också att de kör en bakhjulsdriven cup, där man har en egen A-final. Jag kör bakhjulsdrivet och målet är att vara med och kriga om en plats i den A-finalen i varje tävling. Men det är många bra chaufförer med, till exempel Robin Eriksson (Vimmerby), Wilmer Westerling (Kinda) och Martin Liljeblad (Eksjö). Samtidigt tävlar man också i den totala listan, säger Johan Karlsson.

Bland övriga förare med lokal prägel märks bland annat Timmo Helgesson, Rasmus Eriksson, Johan Frode, Antonio Westerling, Max Mattisson, Kent Mattisson, Richard Klingstedt, Johan Svensson, Johan Klingstedt och Adelinn Westerling.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt