Dagens Hultsfred – med reportrarna Lotta Madestam och Ossian Mathiasson – firar fem år i år.
Jag var tveksam till den här satsningen. Skulle det verkligen gå att få rulle på en digital gratistidning i Hultsfred? Fanns det tillräckligt underlag i befolkningen och i näringslivet? Stärkta av den omedelbara succén för systertidningen i Vimmerby blundade vi och körde. Och så fortsatte vi, dag ut och dag in. Idag, fem år senare, har vi publicerat nästan 31 000 artiklar gratis för alla. Det är nästan 17 artiklar om dagen. Alla gratis till alla.
Jag spyr ofta på människor som stoltserar med sin stolthet, men jag är stolt. Jag är glad för att vi lever, glad för att vi lyckades göra en unik tidning för Hultsfred. Inte några eller någon sida långt bak i en papperstidning, utan en tidning som sätter Hultsfred i första, andra och tredje rummet. Jag är glad för att vi fortfarande är tillgängliga för alla, oavsett plånbok. Jag är glad för att vi levererar lokala nyheter varje dag året om.
*
Vi har strålande siffror i Hultsfred med ett snitt på 200 000 visningar och 27 500 unika användare varje vecka. Bara Dagens Hultsfred är klart större än Vimmerby Tidning. Tillsammans med Dagens Vimmerby – som är ungefär dubbelt så stor som DH – har vi jobbat oss till en stark position. Vi har läsarna, vi har trafiken. Vill man nå ut till Hultsfred är det Dagens Hultsfred man ska vända sig till.
Utan er läsare vore vi förstås ingenting.
Samtidigt så skulle det aldrig ha blivit någon tidning utan våra medarbetare. När vi startade DH var Ossian Mathiasson ensam reporter i kommunen. Han har gjort ett enastående arbete under de här fem åren. I år förstärkte vi Hultsfredsdelen med Lotta Madestam och den rekryteringen har vässat vår produkt avsevärt. Vi är ännu bredare, vi är ännu djupare, ännu snabbare, ännu mer seriösa.
*
Det finns förstås väldigt mycket som kan bli bättre – vi borde exempelvis få fram mer grävande reportage, kommenterande texter och en starkare ekonomi – men sett till våra förutsättningar får vi ut nära på max av vår kapacitet. Vi har en effektiv organisation, hängivna reportrar, låga och fasta produktionskostnader.
Framöver är vi fortsatt beroende av att det lokala näringslivet vill marknadsföra sig i lokala medier, att man väljer en kanal som bryr sig om det lokala livet framför jättarna i Silicon Valley. Att andra, precis som vi, sätter Hultsfred först.
Fem år är en evighet i mediabranschen. Det har verkligen inte varit någon dans på rosor, det är det inte nu heller – men vi kommer verkligen anstränga oss för att fortsätta bevaka ditt Hultsfred i många år till. Tack för att du följer oss!
PS. Vet du något vi borde skriva om? Kontakta oss på redaktion@dagenshultsfred.se!