Annons:

Vimmerbyhotell anmält till Diskrimineringsombudsmannen:

Stadshotellet i Vimmerby har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen. Foto: MostPhotos

Vimmerbyhotell anmält till Diskrimineringsombudsmannen: "Ett missförstånd"

Stadshotellet i Vimmerby har anmälts till Diskrimineringsombudsmannen, DO, efter en händelse i juli. En gäst menar att hotellet inte är tillgängligt för denne som sitter i rullstol.
– Det är ett missförstånd, säger hotell- och verksamhetschefen Martina Andersson.

Annons:

I sin anmälan till Diskrimineringsombudsmannen skriver gästen att det är tillgängligheten på hotellet man reagerat på. Gästen har en funktionsnedsättning och menar att hotellet inte är tillgängligt för denne som sitter i rullstol. 

Personen menar att hen sökte ansvariga på hotellet men att det inte fanns någon och att ingen har återkopplat efter det heller. Gästen skriver att det både finns vittnen och dokumentation.

Händelsen ska ha inträffat under juli månad i år.

"Det finns en väg till uteserveringen om man sitter i rullstol men där ställer de ett bord så ska man gå in och ut så måste man vara besvärlig och be andra gäster att flytta på sig. Ingången till restaurangen inomhus eller hotellet når man via en utomhushiss. Dörrarna på hissen går utåt vilket betyder att min assistent inte kan stå bakom rullstolen och hålla i min rullstol och nå de båda svängdörrarna för att öppna. Man får stå på sidan om mig och försökte sparka upp dörrarna, då det dessutom är en liten uppförsbacke är det livsfarligt. Vid ett tillfälle stannade en bil för att hjälpa oss komma in i hissen. Utanför hissen står dessutom en reklamskylt från en huvudvårdsbutik som man måste sparka bort när man kommer ut från hissen eftersom man inte kan ställa mig i backen och sedan gå och flytta skylten", skriver man i anmälan. 

Vidare skriver gästen att det är tydligt att hotellet inte välkomnar personer som sitter i rullstol. 

Besvarat anmälan

Diskrimineringsombudsmannen har fått in anmälan och har inlett en utredning. Därför har man bett Stadshotellet inkomma med ett skriftligt svar. 

Något som Stadshotellet i Vimmerby redan gjort.

– Vi har besvarat den här anmälan, säger hotell- och verksamhetschefen Martina Andersson.

Hon menar att hotellet verkligen inte diskriminerar någon.

– Det stod ett bord olyckligt i vägen, men så fort vi fick kännedom om det så flyttade vi bordet och åtgärdade det hela. Därefter var det löst. Vad gäller handikapphissen så stämmer inte det man skriver i anmälan. Det här är ingen stor grej. De är missnöjda med något och jag har ingen större kommentar egentligen. Det hela verkar vara ett missförstånd.

Försökt få tag på gästen

Martina Andersson säger också att hon försökt få tag i gästen, som istället valde att göra den här anmälan till DO.

– Det är en missnöjd gäst och jag vet inte vad syftet är, men vi diskriminerar absolut inte någon, varken rullstolsburna eller några andra. Alla är välkomna till oss. Det här har blivit en stor grej av något som kunde ha löst sig direkt på plats om vi fått veta mer då.

Stadshotellet har aldrig tidigare blivit anmälda till DO.

– Jag tror att det kommer läggas ned. Jag kan inte se något annat. Allt är i sin ordning hos oss helt enligt konstens alla regler.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt