Annons:

Martina återvänder till turistbranschen – så vill hon utveckla hotellet

Martina Andersson är ny verksamhetschef på Stadshotellet. Foto: Marita Andersson

Martina återvänder till turistbranschen – så vill hon utveckla hotellet

Martina Andersson (tidigare Bergqvist) gör comeback inom turistnäringen – nu som hotellchef på Stadshotellet.
Hon gillar att ha många bollar i luften och kände sig smickrad då hon fick frågan av ägaren Joakim Carlqvist.

Annons:

När Martina studerade på Rockcity i Hultsfred praktiserade hon hos Stadshotellets granne, dåvarande hotell Carl IX. När hon den 1 maj tillträder jobbet som ny hotellchef för Stadshotellet sluts cirkeln – Stadshotellet övertog Carl IX för ett antal år sedan och rummen totalrenoverades. 

Ett rejält ansiktslyft har även Stadshotellet fått under det senaste decenniet och under ägarna Joakim och Fredrica Carlqvists ledning. När de nu träder tillbaka är det Martina Andersson som tar över ansvaret för den operativa driften. Förarbetet inför tillträdesdagen den 1 maj har redan påbörjats. 

– Det gäller att vara med i den dagliga driften och stötta personalen. Det har inte funnits någon hotellchef tidigare. Det är nytt. Joakim och Fredrika Carlqvist som är ägare har gjort det jobbet hittills. De känner att de behöver någon som kan vara på plats i det dagliga och titta på verksamheten både kortsiktigt och långsiktigt.

”Kunde inte tacka nej”

Martina Andersson arbetade som försäkringsrådgivare då hon fick frågan från Joakim Carlqvist och hon känner att hon får en bra stöttning av hotellets ägare. 

– Oh ja, de stöttar mig. De är toppen. Det känns som att vi kommer att kunna komma överens och hitta saker som gör att vi kommer framåt, säger hon. 

Efter tio år med olika roller inom Astrid Lindgrens Värld – bland annat som ansvarig för boendedelen – blev Martina verksamhetschef för Hotell Ronja. Nu kommer hon närmast från Länsförsäkringar. När frågan kom från Stadshotellet var svaret enkelt. 

– Joakim ringde mig och undrade om jag stängt dörren att jobba inom turistbranschen eller om jag var intresserad av att börja där igen och då som hotellchef på Stadshotellet. Vi träffades och pratade och det var en chans som jag inte kunde tacka nej till då han berättade om sina planer inför framtiden. Det här stället är så fantastiskt fint och det är bra personal som jobbar här. Det kändes smickrande. Jag är en person som gillar att ha många bollar i luften så det lockade också. Joakim och jag har träffats genom åren i olika konstellationer kopplat till branschen. Mitt namn hade kommit upp som förslag då Joakim och Fredrika började fundera över att anställa en hotellchef och på den vägen är det, berättar Martina Andersson.  

Stora framtidsplaner 

Martina känner att hon har ett bra team som hon kommer att arbeta tillsammans med. Hon har en ny restaurangchef vid sin sida och ett starkt team i köket, städet och receptionen. Vintertid har hotellet 20-25 anställda och på sommaren utökas det till 80 anställda. Antalet rum är 85 stycken. Martina säger att hon har lätt för att lyssna på sina medarbetare och gästerna. 

– Det vill jag leva upp till. Jag träffar så många människor och det sker nya möten hela tiden. Ingen dag är den andra lik och det är det absolut bästa med att arbeta inom turismbranschen, säger Martina Andersson. 

”En stabil organisation”

Martina berättar att det finns långsiktiga framtidsprojekt som är hemliga ett tag till. Hon säger att det är många som vill att det ska hända saker och hon gillar nya idéer. Inför sommaren ser det bra ut då det börjar bli fullbokat vissa datum och uteserveringen kommer att bli lite mera ombonad. 

– Världsläget som är nu är fruktansvärt och bidrar också till hemmasemester även denna sommar. Jag tror att vi svenskar har blivit måna om det vi har och vi upptäcker Sverige på ett nytt sätt. Innan covid är känslan att fler reste utomlands även under sommarmånaderna, säger hon. 

Stadshotellet är ett väletablerat varumärke. Samtidigt som Martina vill utveckla verksamheten är det också viktigt att vårda det som finns och fungerar. 

– Det här är en stabil organisation och det måste inte ske något revolutionerande, här handlar det mer om att skruva på detaljer och ha fokus på att leverera en härlig upplevelse oavsett om det är hotell- eller restauranggäster. Det är viktigt att jobba tätt med personalgruppen och att personalen trivs, det smittar av sig mot gästerna och det är viktigt för mig. Jag känner att varumärket är starkt och stabilt. Det finns alltid utmaningar och människor tycker olika men jag försöker alltid vända det till någonting bra när och om det uppstår konflikter. 

Marita Andersson

Fotnot: Artikeln publicerades ursprungligen i Dagens Vimmerbys näringslivsmagasin i print. Du kan läsa hela magasinet här.


Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt