Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Vimmerby gymnasium rankas i toppen i hela landet

I de flesta jämförda nyckeltal placerar sig Vimmerby gymnasium bland den bästa fjärdedelen i landet, uppger kommunen i ett pressmeddelande. Andelen elever som tar examen från gymnasiet fortsätter att öka i Vimmerby.
– Det är mycket roligt att se att satsningarna, som gymnasiet gör på att stärka vi-känslan och det kollegiala lärandet genom skolutvecklingsprojektet, ger effekter på arbetsmiljö och elevernas resultat, säger Birgitha Sahlin, förvaltningschef.

Annons:

Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, släpper under torsdagen sin rapport "Öppna jämförelser Gymnasieskola 2017". Rapporten bygger på resultat från läsåret 2015/16. 

Kommunen har gått ut med ett pressmeddelande där de skriver att gymnasiet i Vimmerby står sig mycket bra i jämförelsen med andra kommuner. I de flesta jämförda nyckeltal placerar sig Vimmerby bland den bästa fjärdedelen i landet.

Sammanställningen visar att andelen elever som tar examen från Vimmerby gymnasium inom tre år fortsätter att öka jämfört med 2015. Då var det 71 procent – nu 73 procent. Resultatet är det tredje bästa i Kalmar län och motsvarar plats 32 i hela landet. Högst andel återfinns på de högskoleförberedande programmen där hela 89 % av eleverna tog examen, vilket är bäst i länet.

15 procent högre

Den bästa placeringen i årets rapport har Vimmerby kommun på hur väl eleverna har lyckats jämfört med det modellberäknade värdet, vilket visar kommunernas resultat i relation till elevsammansättningen. Andelen elever som tog examen från Vimmerby gymnasium var hela 15 procentenheter högre än det modellberäknade värdet. Det gör att Vimmerby kommun har det nionde bästa resultatet av 201 jämförda kommuner.

Den genomsnittliga betygspoängen fortsätter också att öka hos avgångseleverna – från 13,8 till 14,4. 

– Det nya sättet att organisera stödundervisning och studiehjälp gör att fler elever i allt större utsträckning når målen i sina gymnasiestudier, säger Anders Eriksson, verksamhetschef för gymnasieskola och vuxenutbildning. Ett utvecklat arbetssätt som följd av skolutvecklingsprojektet har troligtvis också påverkat elevernas studieresultat positivt.

I rapporten från SKL sammanställs och jämförs några utvalda nyckeltal kring gymnasieelevernas resultat. Hela underlaget publiceras i kommun- och landstingsdatabasen Kolada.

Dagens Vimmerby kommer att titta närmare på siffrorna under dagen.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion