Annons:

Erikshjälpen-butiker reagerar mot stora readagen

Peter Magnusson på Erikshjälpen Second Hand i Vimmerby deltar i White Monday-kampanjen som är en motpol till Black Friday:s köphets. Foto: Ossian Mathiasson

Erikshjälpen-butiker reagerar mot stora readagen

Nästa fredag är det ”Black Friday” som innebär att butiker sänker priserna rejält och shoppinghysterin explodera inför jul.
Erikshjälpen Second Hand-butiker satsar i stället på White Monday som står som motpol till den köphets som skapas med Black Friday.

Annons:

White Monday uppmärksammas på måndag och kampanjen vill vara en motpol till Black Friday:s köphets och impulskonsumtion genom att visa goda exempel på hur man kan återvända, laga och hyra kläder i stället för att köpa nyproducerat. 

– Jag tror att många egentligen är trötta på att ständigt köpa nytt och vill börja leva och handla mer hållbart. På White Monday vill vi tillsammans med andra aktörer uppmuntra fler att tänka till kring sitt konsumtionsbeteende, tänka längre och göra medvetna val, säger Tomas Bjöersdorff, verkställande chef på Erikshjälpen Second Hand, i ett pressmeddelande.

"Viktigt att skapa eftertänksamhet"

På White Monday håller drygt 20 av Erikshjälpen Second Hands butiker extraöppet och Vimmerby är en av butikerna som deltar i kampanjen. Erikshjälpen vill att konsumenterna handlar klimatsmart, tänker cirkulärkonsumtion och inspireras till att fråga sig ”Måste jag köpa nytt?”.  

– Kul att vi på Erikshjälpen Second Hand deltar med en rad andra aktörer på White Monday. Det är första gången som vi är med och det är helt med vår linje om hållbarhet. Det är viktigt att vi kan vara med och skapa eftertänksamhet mot vår impulskonsumtion som finns i dagens samhälle, säger Peter Magnusson, butikschef för Erikshjälpen Second Hand i Vimmerby. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt