Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regeringens budget?

Svarsalternativ:

Jättebra
Okej
Dålig
Vet ej
RöstaSe resultat

Annons:

Kommuninvånaren ska ha haft strömavbrott, men det hävdar Vattenfall inte var fallet. Foto: Pixabay

Kommuninvånarens matvaror blev förstörda – vinner tvist mot Vattenfall

En missnöjd kund i Vimmerby kommun anmälde Vattenfall Eldistribution AB. Mannens matvaror för drygt 800 kronor blev förstörda på grund av ett strömavbrott – och nu får han rätt av Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Nämnden rekommenderar att bolaget går kundens krav till mötes.

Annons:

Det var mellan den 30 juni och 5 juli förra året som mannen hade strömavbrott i sitt hus. Mannens frys slutade att fungera och matvaror för drygt 800 kronor blev förstörda. 

Felet berodde på att en elstolpe i närheten hade skadats och blåst ned. Mannen fick hjälp av en montör, som egentligen besökte grannhuset, och då började hans frys att fungera igen. 

Mannen har också granskat sin elförbrukning och menar att det är tydligt att det har varit strömavbrott. Vattenfall har förnekat att det var något strömavbrott. 

Däremot betalade bolaget ut ersättning för den skadade maten. Detta eftersom det kunde ses i systemen att det varit en lägre spänning än vanligt och lägre förbrukning under dessa dagar, vilket kan ha orsakat skadan på maten.

På kundens sida

Företaget anser dock inte att mannen haft strömavbrott i ellagens mening och anser inte att han rätt till avbrottsersättning på 5 000 kronor.

Allmänna reklamationsnämnden skriver i sitt beslut att det saknas skäl att ifrågasätta riktigheten i mannens förteckning över elförbrukningen. Nämnden anser inte heller att företaget har bemött påståendet med någon bevisning och att den underlåtenheten i kombination med mannens bevisning och att andra fastigheter i området drabbats av elavbrott styrker hans version.

Därför rekommenderar nämnden att företaget går kundens krav till mötes.

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons: