Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

99 procent av eleverna i årskurs åtta känner sig trygga i skolan. Foto: Jakob Karlsson

Nästan alla elever känner sig trygga i skolan

Vimmerby kommun presterar troligen toppresultat i SKL:s enkät 2016. Mest glädjande är andelen elever som känner sig trygga i skolan. 97 procent i årskurs fem och 99 procent i årskurs åtta anser att de är trygga i skolan. – Det är lugnt på våra skolor och det visar trygghetsenkäterna, säger förvaltningschefen Birgitha Sahlin.

Annons:

I årets SKL-ranking kom Vimmerby kommun på 21:a plats i årskurs fem och 23:e plats i årskurs åtta när det gäller elevernas enkätsvar. Hur man placerar sig bland landets 290 kommuner nästa år återstår att se – men man har i alla fall redan fått sina egna resultat.

I årskurs fem har en förbättring skett jämfört med fjolåret och i årskurs åtta en försämring.

I enkäten får eleverna besvara sju olika påståenden:

  • Jag känner mig trygg i skolan
  • Skolarbetet gör mig så nyfiken att jag får lust att lära mig mer
  • Lärarna i min skola tar hänsyn till elevernas åsikter
  • Jag vet vad jag ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena
  • Lärarna i min skola hjälper mig i skolarbetet om jag behöver det
  • Jag får veta hur det går för mig i skolarbetet
  • Mina lärare förväntar sig att jag ska nå kunskapskraven i alla ämnen

Svarsalternativen är följande:

  • Stämmer helt och hållet
  • Stämmer ganska bra
  • Stämmer ganska dåligt
  • Stämmer inte alls
  • Vet ej

Inte nyfikna att lära sig mer

97 procent i årskurs fem svarar ”stämmer helt och hållet” eller ”stämmer ganska bra” på frågan om de känner sig trygga i skolan. Tittar man på alla svar så är 96 procent något av de två positiva alternativen. Mest nöjda är eleverna i årskurs fem med lärarna; 99 procent anser att de får den hjälp de behöver och lika stor andel anser att läraren förväntar sig att eleven ska nå kunskapskraven i alla ämnen.

Sämst ”betyg” får nyfikenheten att lära sig mer. Där svarar 90 procent att de blir stimulerade till mer kunskap av skolarbetet.

– Det är ett kanonresultat och gör definitivt att vi kommer vara bland de högsta 20 procenten i landet, säger förvaltningschefen Birgitha Sahlin.

Brist på behöriga lärare

I årskurs åtta är 79 procent av svaren positiva. Förra året var den andelen 83. Mest nöjda är eleverna med tryggheten, där 99 procent anser sig trygga i skolan. Även i årskurs åtta är det skolarbetets stimulans av mer kunskap som får sämst betyg. Det anser bara 58 procent att de får. Bara sju av tio anser att de vet vad de ska kunna för att nå kunskapskraven i de olika ämnena.

– Att vi sjunker i åttan tror jag beror på att vi inte har samma kontinuitet och inte lika hög grad av behöriga lärare där. Jag tycker att det är allvarligt att eleverna inte får veta vad som krävs för att nå kunskapsmålen. Vet man vart man ska är chansen större att man kommer dit. Obehöriga lärare har inte samma kunskap om kunskapsmålen och hela lärarbristen kommer att påverka resultaten i skolan negativt. 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

2 st (980x300),
Gå tillbaka till mobilversion