Annons:

BUTIK BLIR AV MED SVENSKA SPEL: ”SATT SIG PÅ TVÄREN”

Henry Han och Lotta Gustafsson på Tempo i Tuna konstaterar tungt att Svenska Spel har lämnar butiken. Foto: Ossian Mathiasson

BUTIK BLIR AV MED SVENSKA SPEL: ”SATT SIG PÅ TVÄREN”

Tempo i Tuna har tappat sitt tillstånd för att ha Svenska Spel i butikem. Anledningen? Ägaren Henry Han talar inte tillräckligt bra svenska.
– Det är en riktig motgång för oss, säger Lotta Gustafsson, anställd i Tempobutiken.

Annons:

Från och med 1 maj har den kinesiske företagaren Henry Han, bosatt på Öland, drivit livsmedelsbutiken Tempo i Tuna efter att Mariette och Håkan Norlin tackat för sig efter 30 år vid rodret. 

I nästan samma skede försvann butikens tillstånd till Svenska Spel och det är ett tungt slag för butiken på den lilla orten i Vimmerby kommun.  

– De vill inte leverera Svenska Spel till oss längre på grund av att ägaren och firmatecknaren (Henry Han) inte talar flytande svenska. Svenska Spel vill endast ha kontakt med firmatecknaren och de hävdar att han inte kan dela ut vinster på grund av språket. De har satt sig på tvären och säger att han inte kan språket i den grad som krävs, säger Lotta Gustafsson. 

Hur reagerar ni på deras agerande?

– Det är en riktig motgång för oss så det känns jätteledsamt. Både jag och den andra anställda i butiken har jobbat här under lång tid men de hävdar bestämt att ägaren ska kunna prata bra svenska. Vi är helt klart besvikna, säger Gustafsson.

"Tråkigt för stamkunderna"

Det var för någon månad sedan som Svenska Spels kontrollanter kom in i butiken och stängde av spelmaskinen som har svart skärm och inte kan användas. 

– Det hände en onsdag när jag kom tillbaka efter att jag hade varit ute och kört ut varor till några kunder.

Vad möts ni av för kundreaktioner?

– Det är tråkigt för stamkunderna som har lämnat in kuponger i alla år. Jag trodde dock att reaktionerna skulle bli värre men de är väldigt förstående med att det är problematiskt. Just nu står det stilla och vi kommer ingenstans. Vi får hänvisa våra kunder till nätet. 

"Vi bråkar och ringer"

Trots att tillståndet har försvunnit vägrar Tempo att kasta in handduken. 

– Vi jobbar för att nå en lösning och vad gör vi? Vi bråkar, ringer, försöker prata med andra människor och få till nya möten. Jag har jobbat i butiken i tio år och efter ägarbytet har jag fått mer att göra. Jag vet hur man tar hand om en butik och problem kan jag lösa, men här är det tvärstopp bara för att jag är anställd. Det är jättetråkigt. 

En kund till Tempo i Tuna säger så här till Dagens Vimmerby om att Svenska Spel har övergett butiken. 

– Det är en viktig sak för landsbygden och kan innebära att folk åker till andra butiker och handlar.

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt