Annons:

Fortsatt optimistiskt för Frödinge mejeri

Frödinge mejeri fortsätter att gå bättre under ledning av Orkla Food.

Fortsatt optimistiskt för Frödinge mejeri

Något fler anställda än vid samma tidpunkt förra året. Jättesuccé för satsningen på en amerikansk pecanpaj. Nya satsningar på gång. Frödinge mejeri andas definitivt framtidsoptimism. – Det finns inga andra tankar än att Orkla ska fortsätta att satsa på Frödinge, säger platschefen Klas Steensrum.

Annons:

Ni vet att Frödinge mejeri upplevt några mycket svåra år. Det anrika företaget halverade personalstyrkan och det såg dystert ut. 

Men sedan mejeriet förvärvades av koncernen Orkla Foods har kurvan vänt uppåt. Frödinge mejeri är återigen över 80 anställda och har fler anställda nu, när det är lågsäsong, än vid samma tidpunkt 2015. 

– Vi är 83 personer, men då är en del av dem visstidsanställda. Totalt sett har vi ändå blivit fler och nu är det som lägst på hela året, säger platschefen Klas Steensrum. 

Inom kort börjar de intensiva perioderna att avlösa varandra. 

– Det blir tårtor till fars dag, sedan är det ostkakans dag och sedan är julen snart här. Nästa vecka lanserar vi också en ny citron- och marrängpaj. Vi har kört den första produktionen av den. 

Går bra ekonomiskt

Ekonomiskt ser 2016 ut att bli ett fint år för mejeriet. 

– Jag vill påstå att vi fortsätter den positiva utvecklingen och det finns inga andra tankar än att vi ska fortsätta satsa i Frödinge. 

Satsningen på amerikanska pajer var rejäl – och den har också slagit väl ut. 

– Pecanpajen har slagit allt vi hade vågat hoppas på. De andra amerikanska pajerna har gått i princip som förväntat, men pecanpajen har varit en jättesuccé. 

Mejeriet försökte också nå en ny målgrupp med en mellanmålsostkaka. Den jättesatsningen blev en besvikelse. 

– Just nu håller vi på och tittar över någon ny typ av nylansering, som bör komma ganska snart. Vi har inte gett upp hoppet om den. 

Stabil ostkaka

Det är fortsatt ostkakan som är mest stabil i Sverige. 

– Den går några procent upp eller ned, men den är väldigt stabil. Alla våra segment går bra eller åtminstone enligt planerna och vi har haft en bra tillväxt. Under sommaren har våra fruktpajer gått mycket bättre än vi hade förväntat oss. Totalt sett tittar vi mer på hur vi ska kunna bemanna oss och utbilda fler personer, så det är anställningar som är på gång och inte tvärtom.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt