Annons:

  • Nilsbuss påverkas av de höga bränslepriserna –

    Nilsbuss vd Anders Fransson säger att företaget förstås påverkas av de höga bränslepriserna. Foto: Simon Henriksson

  • Nilsbuss påverkas av de höga bränslepriserna –

    Nilsbuss hade besök av kristdemokraterna Gudrun Brunegård och Ola Gustafsson. Med på bilden är även Simon Fransson.

Nilsbuss påverkas av de höga bränslepriserna – "Kostar oss 1,5 miljoner mer i månaden"

Vimmerbyföretaget Nilsbuss är ett av många som påverkas av de höga fordonsbränslepriserna. Nyligen fick företaget besök av riksdagsledamoten Gudrun Brunegård (KD).
– Vi är oroliga över de stigande priserna och hur de påverkar de lokala företagen, säger hon.

Annons:

Vimmerbyföretaget Nilsbuss, som driver busstrafik och har verksamhet i hela länet, påverkas förstås av de höga priserna på fordonsbränsle. Det föranledde nyligen ett besök av Kristdemokraternas riksdagsledamot Gudrun Brunegård och Ola Gustafsson, partiets gruppledare i Vimmerby. 

– Vi är oroliga över de stigande priserna och hur de påverkar de lokala företagen. Nilsbuss är ett av de större företagen i kommunen och vi vill inte riskera att människor blir av med sina arbeten, säger Gudrun Brunegård (KD). 

"Hinner blöda mycket"

Den risken bedömer dock Nilsbuss vd Anders Fransson är låg, även om företaget påverkats i stor skala. 

– Vi påverkas förstås av de höga priserna. Vi kör med HVO, men det följer dieselpriserna och har gått upp med cirka tio kronor litern. En buss dricker tre till fyra liter per mil, så det kostar oss 1,5 miljoner mer i månaden. Men det är inte bara det, utan det är elkostnaderna och framför allt problemen med reservdelar som ställer till det. 

Adblue, som används i moderna motorer för att minska utsläppen, är något annat som påverkar företaget.

– Adbluen har skenat i kostnader och det är också en osäker tillgång på det, säger Anders Fransson. 

Hur påverkas ni av kostnader på 1,5 miljoner mer i månaden?

– Det kräver att man ser över sina kostnader och man måste få stopp för flödet, så index kommer ikapp. Ofta förhandlar man om index kvartalsvis, halvårsvis eller en gång om året. Då hinner vi blöda mycket. 

Hur länge kan ni blöda så pass?

– Det kan jag inte svara på, men visst är vi uthålliga. Vi tappar mycket pengar och det är ofrånkomligt. 

Du ser ingen risk för personalreducering eller annat?

– Nej, det gör jag inte. Vi jobbar med att förhandla fram nya indexavtal och har lyckats med det delvis. 

"Få ned priserna"

Nilsbuss arrangerar gruppresor och exempelvis en resa till Alperna för en grupp på 30 personer får förstås effekter av det höga bränslepriset.

– Går bränslet upp med tio kronor litern så är det förstås 10 000 kronor extra per Österrikeresa. Kostnadsökningarna måste täckas och allting ökar väl, även färjebiljetter och hotellen kan också ökar det. Det har gått för fort och många har inte hunnit göra sina prisjusteringar. 

Kristdemokraterna vill att priset vid pump sänks med nio kronor.

– Det skulle göra en väsentlig skillnad för både vanligt folk och företagare. Det vi kan göra är att sänka priset vid pump, det skulle få en avgörande påverkan, säger Brunegård.

De höga energi- och bränslepriserna är oroande, menar KD-duon.

– Det finns en risk om man inte hittar en bra lösning med stödpaket från staten att våra energikrävande industrier tvingas flytta eller lägga ned sin produktion. Då tappar vi både arbetstillfällen och annat. Allt hänger ihop och det är en oroande situation med en nedåtgående spiral. Sverige ligger på en otroligt bra ekonomi trots pandemin och vi har råd att kunna ta lite grann av kassan att hjälpa företagen, så de inte kollapsar.

Nilsbuss vd hade ett tydligt medskick till politikerna:

– Se till att priserna går ned bara, säger han halvt på allvar, halvt på skämt.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt