Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Vad tycker du om regeringens budget?

Svarsalternativ:

Jättebra
Okej
Dålig
Vet ej
RöstaSe resultat

Åke Birgersson och Anders Fransson samarbetar för att få till en biogasmack i Vimmerby. Foto: Jakob Karlsson

Gemensam satsning för många miljoner – ”Långsiktigt projekt”

Vimmerbyföretaget Nilsbuss och Hagelsrums Gård upprättar den nya biogasmacken i Vimmerby tillsammans och investerar många miljoner för att minska användandet av fossila bränslen.
– Det är en investering inför nästa upphandling i kollektivtrafiken om åtta år, säger bolagets vd Anders Fransson.

Nilsbuss drog hem många nya sträckor i den senaste trafikupphandlingen i Region Kalmar. Från och med årsskiftet kommer Vimmerbyföretaget köra betydligt fler rutter – och en del av dem kommer att köras på biogas.

Bolaget har nyligen beställt 20 nya fordon som kommer att drivas med biogas.

– I dag har vi noll fordon som kör på gas, men nu har vi köpt in 20 stycken och de kommer gå i södra delen av länet. Vi kommer bygga en likadan depå i Nybro som vi bygger här i Vimmerby tillsammans med Hagelsrums Gård. 

 "Bra många slantar"

Hagelsrums Biogas AB arbetar för fullt med att bygga biogasmackar i Högsby, Målilla, Hultsfred och Vimmerby. I Vimmerby har man slagit ihop sig med Nilsbuss och anläggningen byggs vid Nilsbuss depå vid avfarten till Tunavägen. 

Nilsbuss färdigställer markarbetet och sedan tar Hagelsrum över och bygger upp den publika macken som man sedan äger och driver med ett långt markavtal i botten. Nilsbuss kommer även bygga ut sin depå på området och förbereda för en framtida satsning på långsam tankning av sina fordon. 

– Det är ett långsiktigt projekt och jag tror inte att jag kommer se någon vinning i det utan det blir för barn och barnbarn, säger Anders Fransson som inte vill gå in på den exakta kostnaden för projektet:

– Det är bra många slantar, det kostar många miljoner, men vi måste tänka på miljön och vi måste satsa för att vara med och konkurrera. Det är bättre att ligga i framkant och bränslefrågan kommer bli ännu mer aktuell i framtiden.

Bytte placering

Från början var tanken att biogasmacken i Vimmerby skulle ligga vid Badhusgatan. 

– Vi ändrade placeringen när dialogen med Anders tog fart. Vi började prata med varandra i vintras och det här blir en bra lokalisering för den publika delen och vi slipper få in den tunga trafiken i Vimmerby. Meningen är att det ska bli ett win/win-koncept och att vi drar nytta av varandra. Alla de här projekten bygger på någon form av volym i botten och ser Anders ett behov för sin verksamhet vinner alla på det, säger Åke Birgersson på Hagelsrums Biogas. 

Anders Fransson: 

– Jag tror och hoppas att gas är framtiden och då blir det en fördel för mig att ha macken på min depå. Det blir två flugor i en smäll. 

 "Ser ljust ut för gas"

Region Kalmar har tagit beslut om att ställa krav på fossilfria drivmedel i sina upphandlingar.

– Det är gas som man förordar i Kalmar län och jag får rätta mig efter det. Hur det ser ut om tio år vet man inte, men just nu ser det ljust ut för gas. Det är upphandlaren som styr. Kalmar betalar extra för gas och då kan man konkurrera jämfört med vanligt bränsle. När nästa upphandling kommer om åtta år är jag redo att trycka på knappen. 

Vad tror du om intresset från den privata marknaden?

– Det finns inte så många gasbilar i dag, men vi hoppas att det ska växa. Jag tror inte att det blir jättestort bland privata bilägare, utan mer hos kommuner som kan använda biogas i sina transporter. Det kommer vara fördelaktigt för dem.

Kommunala fordonen byts ut

Hagelsrums Biogas har skrivit avsiktsförklaringar med kommunerna i Hultsfred, Vimmerby och Högsby. 

– De ska påbörja omställningen av de kommunala fordonen, men sedan finns det en del avtal som ligger fast. Vi får se hur lång tid det tar. Vi hoppas att många vill byta ut det fossila och en del företag som vill profilera sig för sitt miljöarbete har hört av sig, berättar Åke Birgersson. 

Att köra bussar på gas kostar lika mycket som fossilt bränsle. 

– I dag är det ungefär plus minus noll, men när vi får upp macken här kommer vi vilja köra mer på gas i framtiden, avslutar Anders Fransson. 

Fotnot: Den här artikeln har uppdaterats, där ägarförhållandena för den publika macken tydliggjorts. 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Taggar i artikel

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion