Annons:

Tågtrafiken i länet är hotad:

Tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanan är hotad. På bilden Karin Helmersson (C). Foto: Mostphotos/Simon Henriksson

Tågtrafiken i länet är hotad: "Vore dödsstöten"

Ni har hört det förut. Tågtrafiken på Stångådals- och Tjustbanan anses vara ordentligt hotad. Trafikverket säger nej till att rusta upp banorna och ännu ett stort bakslag har kommit.
– Det vore dödsstöten, säger Karin Helmersson (C), regionråd.

Annons:

Det nya stora bakslaget är att när en ny station byggs i Linköping kommer spåren från Stångådals- och Tjustbanan inte att gå hela vägen till den nya stationen. 

Det skulle förstås kunna bli spiken i kistan för länets tågbanor.

– Vi är väldigt upprörda och frustrerade. Återigen hamnar vi väldigt långt ned på prioriteringslistan. Man ger avkall på alla som åker på Stångådalsbanan och deras möjligheter att ta sig vidare, säger Karin Helmersson (C), regionråd och ordförande för regionala utvecklingsnämnden.

Det hela kom fram vid ett samråd nyligen. Då framgick Trafikverkets nya ställningstagande.

– Vi har ganska nyligen fått informationen och man säger återigen nej till att rusta upp banorna. Det håller inte. När det gäller den nya stambanan och Ostlänken känner jag att det sista ordet inte är sagt ännu, men man är nära ett nytt ställningstagande.

Trött på att vara den fula ankungen

Att resenärer från hela Kalmar län inte kan ta sig hela vägen till Linköping – för att därifrån ta sig vidare till övriga Sverige. Tja, det är rätt enkelt att inse konsekvenserna av det.

– Det vore dödsstöten för banorna om man inte kan ta sig vidare. Ska man kliva av i Tannefors så påverkar det hur man kan ta sig till Stockholm men också söderut och vidare ut i Europa i framtiden. Det är viktigt att vi nu fokuserar på hur vi kan påverka frågan.

Karin Helmersson är trött på att bli behandlad som den fula ankungen.

– Vi märker återigen att vi som glesbefolkat län hamnar sist. Vi kan aldrig mäta oss med de större stråken, men ska det någon gång vända, så måste man ändra tankesätt där och bidra till utveckling här. Vi hamnar väldigt ofta i klassen att vår befolkning är en lägre andel av den totala kakan. Särskilt gällande infrastruktur, men också gällande bredband och andra frågor.

Hennes tidigare partikamrat, Anders Åkesson, som företrädde länet i riksdagen brukade kalla Kalmar län för "Sveriges Kaliningrad".

– Han hade rätt i det. Vi försöker påverka det hela tiden, men det blir svårare och svårare när vårt perspektiv inte finns med. Vi fick återigen komma in väldigt sent i processen och är inte en del av planeringen.

Ersätts med buss

I förra veckan kom beskedet att flera tågavgångar kommer ställas in helt på Tjustbanan för att ersättas med busstrafik. När det gäller Stångådalsbanan är målet att tågtrafiken fortfarande ska gå, men även där kan det i större grad komma att handla om ersättningstrafik.

– Det gäller tills dess att banan har en tillfredsställande kvalitet. Vårt mål är verkligen att det ska vara en tillfällig lösning. Det det duger inte att ständigt ställs in. Vi vill ha pålitliga tåg på våra banor.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt