Annons:

Nu ska buss ersätta tåg på Tjustbanan – så mycket ska det spara

Nu ska bussar i stor utsträckning ersätta tågen på Tjustbanan. Foto: MostPhotos

Nu ska buss ersätta tåg på Tjustbanan – så mycket ska det spara

Regionen måste uppnå en ekonomi i balans. Ett förslag på en långsiktig åtgärd är en reducerad tågplan kompletterad med bussavgångar på Tjustbanan. 

Annons:

Under onsdagen är det sammanträde i kollektivtrafiknämnden. Då presenteras slutredovisningen av uppdraget att redovisa förslag på långsiktiga åtgärder för att uppnå en ekonomi i balans.

Ett av förslagen är en reducerad tågplan med fler bussavgångar på Tjustbanan. Dagens trafik på Tjustbanan omfattar åtta tågpar mellan Linköping och Västervik vardagar. Lördagar körs sex tågpar och söndagar sju tågpar. I det nya förslaget blir det tre tågavgångar från Linköping och tre tågavgångar från Västervik under vardagar. På helger blir utbudet två tågavgångar i vardera riktning. 

De reducerade tågavgångarna ska ersättas med busstrafik. Det nya upplägget med tåg och buss medför en kostnadsreducering på årsbasis med cirka 15 miljoner kronor. Om trafikupplägget införs senast 14 augusti i år blir kostnadsreduceringen cirka fyra miljoner kronor.

"Svensk kollektivtrafik står inför oerhört omfattande utmaningar. Inflation, höjda priser för drivmedel och pandemins efterverkningar har alla bidragit till detta. Region Kalmar län är inget undantag och därför krävs nu insatser för att uppnå en ekonomi i balans", skriver regionmajoriteten i ett pressmeddelande. 

"Kan inte vänta"

Den bristande kvaliteten på Tjustbanan får stora negativa konsekvenser på tågtrafikens regularitet, skriver man i en tjänsteskrivelse.

"Statistiken visar att 30 procent av tågen har ersatts av buss det senaste året. För att säkerställa att kollektivtrafiken på sträckningen lever upp till de förväntningar och krav som finns avseende robusthet och tillgänglighet behöver kortsiktiga åtgärder vidtas", går det att läsa.

– Vi har varken tid eller råd att vänta med att sätta in dessa åtgärder. Regeringen har tydligt lämnat walkover vad det gäller kommun och regionsverige och därför står vi ensamma i detta. Vi kommer att fortsätta söka samarbete med oppositionens främsta företrädare i nämnden kring dessa frågor då vi alla i grunden vill samma sak, en väl fungerande kollektivtrafik i Kalmar län. Jag ser med spänning på hur de ämnar agera kring dessa förslag, säger Peter Wretlund (S), kollektivtrafiknämndens ordförande. 

"Fullständigt bortprioriterar välfärden"

Förhoppningen med förändringen på Tjustbanan är, förutom att minska kostnaden, också att busstrafiken ska leda till ett mer robust system. 

– Då staten inte tagit sitt ansvar när det gäller upprustningen av banorna ser vi i nuläget ingen annan möjlighet. Vi måste ta ansvar för regionens ekonomi och sikta mot en ekonomi i balans, säger Linda Eriksson (C), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Regionmajoriteten väljer att skylla mycket på regeringen. 

– Vårt huvudsakliga uppdrag är att erbjuda och i bästa fall förbättra kollektivtrafiken i länet. I tider där högerregeringens beslut och handlingsförlamning innebär ökade kostnader måste vi göra mer för att säkra finansieringen av trafiken. Min ambition är låga priser i kollektivtrafiken och avgiftsfritt för pensionärer, men tyvärr är detta omöjligt i de läge som vi befinner oss i nu. När den högerkonservativa regeringen valt att fullständigt bortprioritera välfärden och det kollektiva står vi ensamma. Vi tvingas göra det vi kan för att på sikt säkra kollektivtrafiken i vårt län, säger Gylfi Saemundsson (V), ledamot i kollektivtrafiknämnden.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt