Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Sverigedemokraten Anneli Jakobsson, ersättare i fullmäktig, tycker synd om Anton Lundin Pettersson som dödade tre personer på en skola i Trollhättan. Foto: Simon Henriksson

SD-Jakobsson: Det är synd om Trollhättan-mördaren

Sverigedemokraternas Anneli Jakobsson tycker synd om terroristen Anton Lundin Pettersson. Det skriver hon i ett inlägg på sin Facebook. – Det blir lätt så med öppna gränser, säger Jakobsson till Dagens Vimmerby.

Annons:

Dagens Vimmerby har granskat Anneli Jakobssons inlägg på Facebook vid flera tillfällen. Nu har Jakobsson slagit till igen. I ett inlägg från den 19 november skriver Jakobsson så här om tragedin i Trollhättan då Anton Lundin Pettersson dödade tre personer med rasistiska motiv:

”Den killen som gjorde detta var svensk, och det var på ett sätt synd om honom. Han hade gått länge och tänkt på att han ingen framtid har i Sverige pga all invandring, så han tog till detta drastiska beslut”.  

Anneli Jakobsson vill först inte kommentera sitt Facebook-inlägg.

– Jag har så mycket att göra nu att jag inte vill utveckla hur jag tänker, men jag lovar att kommentera det innan jul.

I samma inlägg skriver Jakobsson följande: ”Det är du Stefan Löfven som är skyldig till allt som sker”. I ett annat inlägg har Jakobsson skrivit så här om Löfven: ”Det är ju tack vare honom som sånt här händer och tyvärr, det kommer att bli ännu värre så länge denna iskalla isbit får sitta kvar. Detta är bara början. Innan 2018 har vi inbördeskrig, massmord och IS i varenda stad”.

– Det är lätt att det blir så med öppna gränser. Det kommer in folk utan ID-kontroll och utan pass, motiverar Jakobsson.

På vilket sätt beror dådet i Trollhättan på öppna gränser? Det var en svensk medborgare som dödade andra svenska medborgare.

– Då beror det inte på det. Men den här personen fick ingen psykiatrisk hjälp. Jag vet inte om han drevs av invandrarhat för jag kände honom inte, men var det så så är det bara att beklaga. Jag tycker lika synd om han som mördade på IKEA i Västerås. Han kanske inte heller hade fått psykiatrisk vård. Det spelar ingen roll om man är vit eller svart.

På vilket sätt är det synd om Anton Lundin Pettersson?

– Alla har en spärr, men det hade inte han och han fick ingen hjälp.

”Låter skapligt i så fall”

I flera inlägg har Anneli Jakobsson förutspått inbördeskrig före 2018.

– Det väller in all världens folk utan pass- och legitimationskontroll och IS beblandar sig med asylsökande. De etableras i Sverige. IS tar över mer och mer.

På vilket sätt tar IS över Sverige?

– De kommer göra det ju mer IS-anhängare det blir, men nu har de börjat strama åt gränserna.  

I ett annat inlägg skriver Jakobsson att Sverige är på väg mot ”ruinens brant”.

– Det säger sig självt med den invandring som har varit. Man kan inte ta emot hur många som helst. Då får alla leva med höjda skatter och sämre levnadsstandard.

Sveriges BNP steg med 3,5 procent under det tredje kvartalet. BNP per person har ökat med 52 procent sedan 1993. Är det att vara på väg mot ruinens brant?

– Det låter skapligt i så fall. Men det här är mina tankar och det är många som har hållit med mig.

Ångrar du några av dina inlägg?

– Nej. Men nu är det andra förutsättningar och de ska strama åt gränserna.  

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

14 kommentarer

Anonym såklart 2015-12-10 20:39:19

Haha, men herregud. Ja snart är vår BNP på samma nivå som Nigerias. Prisa Sverige. Öka nivån nu DV, detta är piinsamt.

Micael Glennfalk 2015-12-10 22:20:40

Men var i herrans namn är alla anonyma signaturer som brukar kommenteta majoritetens beslut? Inte en kommentar från dem och här gäller det ju verkligen livet! Hur man kan undvika att kommentera detta dårskap är en gåta. Det är dessa åsikter som verkligen är ett hot mot det samhälle vi lever i.

Emil 2015-12-10 23:03:49

Kul att du hörs glennfalk!

Lars Henriksson 2015-12-11 05:39:35

Mest synd om Jakobsson förstås. Otroligt pinsamt för Vimmerby och för henne själv.

Magnus 2015-12-11 07:22:43

Micael Glennfalk.Ditt inlägg här och ett på en facebooksida är rätt så lågt det är lika lågt som dom inläggen du efterlyser. Vad vinner man på det? Då sänker man sig till dom sk "trollens" nivå. Det innebär att man är inte bättre än dom.

Utsocknes 2015-12-11 08:30:47

Intressant med politiker som lever i en fantasivärld. Och denna persons parti tycker en stor majoritet av Vimmerby-borna ska leda kommunen och tillsätta ert framtida kommunalråd? Skrämmande! Visar bara hur låg nivå det är bland er som bor där i kommunen.

Mamman 2015-12-11 09:18:23

Glennfalk, det är inte så konstigt. Anneli J kan ge uttryck för många galna åsikter utan att det påverkar oss andra. När däremot er majoritet TYCKER att centralisering är bra och att stora skolor är bättre än små, att det är klokt att avskeda fler lärare från Kulturskolan än nödvändigt bara för att få snygga siffror 2016, att man kan ha kollo utan busstransporter (antar att fritids ska promenera till Nossen i sommar), då får det stora konsekvenser för oss medborgare. Och framförallt för barnen som drabbas gång på gång. Särskilt när ni tycker tvärtemot de flesta som har röstat på er och därigenom gett er makten så är det klart att det sticker i ögonen. Då går kommentarsfälten igång. För ni har makt. Det har gudskelov inte Anneli Jakobsson.

Gör om, gör rätt 2015-12-11 21:36:13

En ganska vanlig förtroendevald SD:are. Blir verkligen någon förvånad längre?

Timo 2015-12-12 15:57:59

Var hittar SD alla dessa märkliga människor med sina märkliga funderingar? Jag vill ju inte kalla henne bottenskrapet, men nånting säger mig att det inte är dom friskaste idéerna som hittar ut från dessa SD-politiker! Det är nästan så att man tycker synd om henne och man förstår inte hur SD kan skicka fram en sådan person i en intervju!

Kåre Kristensson 2015-12-12 17:59:17

Men alltså, hur fasen kan man tycka det är "synd" om en galning som attackerade och mördade flera personer i vad som var ett hat brott? Ännu en gång så har en SD politiker visat en total avsaknad utav empati och medmänsklighet för offren. Ärligt talat, SD är inget annat än en stor fara mot Sverige med deras "politik", de är trots allt nynazister, glöm ej bort att de höll hemliga möten under 90 talet där de klädde sig i nazist uniformer och snackade om att slänga ut alla de ansåg vara "icke-svenskar" och annat sådant som går emot demokratin. Jag skäms verkligen över att kalla mig svensk när vi har såna här pappskallar i våran riksdag som dessutom förespråkar en ideologi om hat och förtryck.

Daniel 2015-12-12 18:23:41

SDare framstår allt som ofta som paranoida och konspiratoriskt drivna. De är också manipulativa och godtyckliga. Vi får inte glömma att de har en livlig fantasi som får barns fantasi att hamna på skam. Det måste vara genuint skitjobbigt att gå runt med tankar som Anneli Jakobsson. Stressen och oron - tillräcklig för att göra vem som helst galen. Det är nog inte bara terroristen som skulle må bra utav mental vård.

Näthatet frodas 2015-12-13 14:59:56

Snyggt jobbat DV. Enligt er egen programförklaring skriver ni så här: Vi accepterar inte några kränkningar, varken av grupper eller personer, på vår sajt. Personangreppen haglar här ovanför kan jag konstatera. Tycker ni det är okej? Ni skriver också något om att ni ska vara oberoende. Njae, ni verkar åtminstone vara emot ett visst parti. Men det är bara "granskning", "relevant" och vad ni nu kan motivera det hela med. Sociala medier är sociala medier, även om de seglar under journalistikens flagg. Tydligen.

Svar:

Jag ser inga kränkningar eller personangrepp i de här kommentarerna. Däremot mycket kritik som utgår från artikelns innehåll. Dagligen tar vi bort kommentarer och ibland drar vi gränsen fel. Vi godkänner hård kritik, men inga personliga påhopp och försöker vara så liberala som möjligt när det gäller att släppa igenom kommenterar. Hade någon annan politiker i ett annat parti gjort liknande uttalanden hade vi givetvis skrivit om det.

Jakob Karlsson

dan park 2015-12-13 16:31:31

Att hatvänstern ständigt tycker synd om invandrarbrottslingar och terroristmuslimer är ingen nyhet.

Göran Carlssin 2015-12-13 21:48:27

Vad är skillnaden mot att vänstervridna tycker synd om Västeråsmördaren? Så fort ni i PRESS STÖDS MAFFIAN hittar något på SD är det som ett lavemang ur era munnar. Men att det finns liknande för i stort sätt alla partier har ni inte IQ att hantera. Känsligt att SD som ända parti vill avskaffa press stödet just för att få en FRI press på riktigt. DR + NRK har öppet kritiserat SVT/SR (52% miljöpartister) för att dom inte skriver raka sanningen utan PK mörklägger. Regimen 7 klövern (bara död på pappret existerar fortfarande)är ingen demokrati en riktig ledare med civilkurage hade självmant utlyst nyval så att medborgarna fick chansen att välja vem som skall styra i denna utsatta tid. Och varför förföljer ni i PK media inte Sossarna och deras NAZIST vänliga historia SD har tagit tag i sitt Sossarna har aldrig TVAGAT SIN SKITIGA NAZIST BYK