Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Itsam: ”Tycker att vi skött återkopplingen till kunderna på ett bra sätt”

Micael Glennfalk har varit mycket kritisk mot Vimmerby Fibers sätt att sköta kommunikationen med kunderna. Tidigare projektchefen Henrik Röste tycker att återkopplingen fungerat. – Det ringer också väldigt många som får feedback och information, säger han.

Annons:

I en intervju med Dagens Vimmerby kritiserade före detta kommunalrådet Micael Glennfalk (M) Vimmerby Fibers projektgrupps hantering av fiberprojektets kunder. Glennfalk sa bland annat så här: 

– Jag är missnöjd med att organisationen inte har lyckats återkoppla. Det är jag väldigt besviken på. Ansvaret måste ligger på Vimmerby Fiber. Jag kan inte ha ansvar för det, jag vet inte vilka mejl som Itsam får och som man inte svarar på. Handarbetet måste organisationen ha ansvar för.

Itsams Henrik Röste har varit ledande i Vimmerby Fibers projektgrupp sedan början på 2014 och fram till hösten 2015. Han säger så här om Glennfalks kritik:

– Det är hans uppfattning och jag kan förstå att det ringer folk som inte tycker att de får tillräcklig information. Det ringer också väldigt många som får feedback och information. Det finns en mänsklig faktor och vi försöker förbättra det här och få människor att ringa rätta vägen in till oss.

Tycker du att ni hanterat återkopplingen till kunderna på ett bra sätt?

– Om man tänker på hur mycket samtal och kommunikation vi har haft så ja, men allt kan göras bättre. Generellt tycker jag att vi skötte det på ett bra sätt. Men varje person som inte fått svar är ett misslyckande.

”Har absolut haft stöd”

Vimmerby Fiber har fått mycket kritik under den senaste månaden. Dels utifrån den fiberrapport som en tjänsteman på Itsam författat, dels från politiker från Vimmerby och dels från medborgare.

– Det är jättelätt att sitta med backspegeln och säga hur man kunde ha gjort. Det tjänar inte så mycket till att säga vad man kunde ha gjort i stället. Det är väldigt lätt att tycka saker när man ser utfallet. Men utifrån det uppdrag som vi haft, den styrning vi haft och de direktiv vi har haft, så har vi skött projektet utifrån förutsättningarna. Sedan har det skett saker som inte var förutsedda. Konkurrensen från Telia har påverkat projektet väldigt mycket.

Har ni haft tillräckligt tydliga direktiv från politiken?

– Vi har absolut haft stöd och engagemang från politiken.

Har det saknats budget för era personalkostnader?

– Det finns en avsatt budget för antalet personer som skulle vara involverade i projektet. Posten för antalet huvuden måste ha satts 2013. Det var innan jag och Mats (Paulsson, nuvarande projektledare) kom igång.

Enligt Micael Glennfalk finns det en administrativ budget på 2,8 miljoner per år. Känner du till den?

– Det låter som att jag har hört den siffran förut och jag letar efter den dokumentationen, men har inte hittat den.

”Fanns förhandlingsutrymme”

Projektet har också fått kritik för att villaägare som gått samman har fått rabatterat pris. Fastighetsägare i mindre kvarter i Vimmerby som gått samman har bara behövt betala runt 10 000 kronor för sina anslutningar jämfört med 18 900 i ordinarie pris.

– Vi har haft ett uppdrag att enstaka villor på landsbygden betalar ett pris och enstaka villor i Vimmerby ett pris. Sedan har det funnits ett förhandlingsutrymme för bostadsrättsföreningar och andra konstellationer.

Har ni varit tydliga med det?

– För alla som hade en samfällighet eller bildade en sammanslutning så kunde vi få ett spelutrymme.

Hur ser du på den kritiken?

– Jag har svårt att säga någonting om det. Jag vet inte vad jag ska svara på det.

Projektet har kostat drygt 50 miljoner kronor hittills. Vad som händer framöver är högst oklart.

– Det återstår att se hur Vimmerby vill fortsätta med det här. 2016 vet vi inte så mycket om. Det kan bli konsolideringsår. Nästa fas är de östra delarna och det finns väldigt mycket fastigheter kvar i kommunen att ansluta. 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

8 kommentarer

Ångrar sig 2016-02-05 07:13:46

Hur i h-vete kan han säga så?! Ingen av dom jag har pratat med som liksom jag sitter fast i ert avtal har fått någon som helst återkoppling. När vi ringt är svaret att ni inte vet och det är inte en återkopplng i min värld. Till Dagens Vimmerby: Fråga exakt vilken återkoppling som kunderna får. Jag vill höra dom exakta svaren på frågorna om när fiber blir inkopplat.

Kenny Fransson 2016-02-05 07:36:28

Jag med flera fick jaga ut folk för att få gå med i Vimmerby fiber, försäljarna var det slappaste jag varit med om. Ingen information alls om att det gick att förhandla priser om man gick samman, rena lögner att det kommit fram kanske till någon släkting som det blivit uppgjort?? Detta har ingen jag haft kontakt med fått höra. Jag och alla som betalat det höga priset kräver rättning till de 10000kr vissa betalt. Alla har inte blivit riktigt informerade och lika behandlade i detta och det är fruktansvärt illa skött.

Per Östling 2016-02-05 09:29:11

Jag bor i de centrala delarna i vimmerby och beställde tidigt 2015 kan varit sen 2014. Jag minns inte. Nu är det 2016 och jag kan inte ens påminna mig att jag fått så mycket som en beställningsbekräftelse. Leveransdatum kan jag bara drömma om. Jag vet inte mer idag än jag gjorde i slutet av 2014. Jättebra information. Verkligen. Gissa om jag är nöjd.

Jocke 2016-02-05 12:57:45

Haha för att ha en återkoppling måste man väl ha en koppling? Ett brev under två års tid kallar inte jag försäljning direkt......dags o bli lite ödmjuka och rätta till isf. Ett tips sälj skiten om någon vill köpa!!

Mange 2016-02-05 13:50:10

Snacka om att leva i en egen värld.... Har dom inte egen uppkoppling ut i vida världen...

Väckarklockan 2016-02-07 12:40:01

Itsam kan inte mäta sig med extern konkurrens. När det erbjuds ett alternativ, är det alternativet bättre. Den här gången var det Telia. Så är det dock med allt Itsam levererar, inte bara fiberfiaskot. Monopol, skyddad verkstad, kommunalförbund, "nästan som en egen förvaltning". Ja, kalla det vad ni vill, men faktum är att det inte fungerar och kommer aldrig att fungera. Vi har pumpat in skattepengar sedan 2012, i en organisation som har passerat sitt bäst före datum. Att med skattepengar, finansiera en organisation utan vilja, förståelse och förmåga att effektivisera, rationalisera och automatisera sin egen verksamhet är inte ekonomiskt försvarbart. Det är ren kapitalförstöring och syftar mer till att upprätthålla organisationen i sig, inte det organisationen finns till för. Det kan man inte mörka längre. Man kan ana att våra politiker blivit vilseleda. Grundlurade ligger närmare sanningen. Man köpte grisen i säcken, upptäckte att det var en åsna, satte in den i stallet och trodde att det skulle bli en häst. Sedan har man tystat alla som sagt att den nya dyra hästen inte springer som den ska. Ve den som är elak mot den dyra hästen! Den kostar ju trots allt en förmögenhet...

Curt Tyrberg 2016-02-09 09:06:12

Jag tycker det är synd att skylla på ITSAM. Det är ändock de som drivit frågan politiskt och kommunalt som skall ställas till svars. Att Micael Glennfalk säger sig inte ha ansvar för brister. Och ändå är/var han drivande i projektet och under den dessutom tiden även högste ansvarige politikern i kommunen. Nä, nu får det vara stopp på undanflykter och brist på ansvar.

Väckarklockan 2016-02-10 17:53:05

Du har helt rätt Curt. Itsam är orsaken till problemet, men ansvaret ligger på kommunens politiker och tjänstemän. Frågeberedning, granskning, revidering och genomförande har i allt för stor utsträckning utförts av Itsam själva, trots stipulerade riktlinjer i itsamavtalet. I praktiken har vi haft tjänstemannastyrd it i kommunen sedan 2012. Av tjänstemän utanför vår egen kommun ska tillägnas. Detta pådrivet och skyddat av vår egen MG, precis som du konstaterat. Det är tydligt att ITSAMS berättigande har prioriterats före kommunens väl, vilket har kostat kommunen pengar, egen kompetens och förutsättningarna för en kostnadseffektiv stordrift. Man har exempelvis, mitt under pågående ekonomikris, gjort en kostsam avveckling av Vimmerbys befintliga infrastruktur, till förmån för ITSAM, utan att göra en oberoende konsekvens- eller riskanalys för kommunens räkning. En enkel omvärldsbevakning och alla fakta på bordet hade varit på sin plats. Nu utarmas kommunens kärnverksamhet på grund av omotiverade it-kostnaderna som tillbakagången till ett mer resurskrävande och kostsamt synsätt på stordrift innebär. Itsam sitter säkrare ja, men kommunen blöder mer skattepengar.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

+ =  

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

POLITIKERN INFÖR RÄTTA

Annons:

Annons:

Annons:

2 st (980x300),
Gå tillbaka till mobilversion