Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Sverigedemokraten Anneli Jakobsson uppmanar till bojkott av ett företag i Vimmerby. Foto: Simon Henriksson

Vimmerbypolitiker uppmanar till bojkott av företag

Kommunfullmäktigepolitikern Anneli Jakobsson (SD) uppmanar till bojkott av en matbutik i Vimmerby. Skälet är att butiken har marknadsfört mat som äts under den muslimska högtiden Eid al-Fitr. – Jag har inga kommentarer, säger hon till Dagens Vimmerby

Annons:

Förtroendet för Vimmerbys politiker rasade i Svenskt Näringslivs stora enkätundersökning bland företagen i kommunen. Nu går kommunfullmäktigepolitikern Anneli Jakobsson så långt att hon uppmanar till bojkott av matbutiken Ica Supermarket i Vimmerby.

Skälet är en annons i ett reklamblad där butiken marknadsför ett antal produkter under rubriken Eid al-Fitr, som är en muslimsk högtid som infaller vid slutet av ramadan.

”Aldrig mer”

I ett Facebook-inlägg skriver Jakobsson att hon aldrig mer kommer besöka butiken: ”Fick reklamen idag och nu har det gått alldeles för långt när Ica supermarket Vimmerby gör reklam för Eid al-Fitr som firas när fastan är över. Jag har inte handlat där så mycket, endast någon gång ibland men det här avgjorde saken, kommer aldrig mer att gå in där och jag hoppas att fler gör detsamma”.

Vill inte kommentera

När Dagens Vimmerby ställer frågor om Facebook-inlägget har Jakobsson inte några kommentarer. Fråga efter fråga besvaras med ”inga kommentarer”.

Varför uppmanar du till en bojkott av butiken?

– Jag har inga kommentarer.

Varför har du inte det?

– Jag har massor av kommentarer, men inte till er.

Men nu är det ju vi som frågar?

– Jag har inga kommentarer i alla fall.

Kommer du kommentera ditt inlägg om jag ringer senare?

– Du kan alltid försöka, men jag har inga kommentarer då heller.

Samma svar igen och igen

Dagens Vimmerby ställde även följande frågor:

  • Varför ska en butik inte kunna marknadsföra mat som äts under en muslimsk högtid?
  • Ska butiker inte sälja produkter som äts under Eid al-Fitr?
  • Hur ser du på privata företags betydelse för den kommunala ekonomin?
  • Hur tror du att det här utspelet påverkar företagares förtroende för politiken i Vimmerby?
  • Hur vill du utveckla företagsamheten i Vimmerby kommun?

Samtliga frågor besvarades med ”jag har inga kommentarer”. 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

12 kommentarer

Anders 2016-08-04 20:28:18

Vass journalistik att ställa 20 frågor till någon som redan direkt har gjort klart att hon inte tänker svara er.
Vad är det egentliga syftet med det?
1) Förlöjliga Anneli?
X) Jaga klick?
2) Svårt att förstå?

Svar:

Syftet var att ge Anneli Jakobsson chansen att förklara sitt inlägg.

Jakob Karlsson

Tomas Holgersson 2016-08-04 21:02:17

Så har då Vimmerby fått sin alldeles egna mrs Trump.
Grattis Vimmerby!

SD ett rasistiskt parti! 2016-08-04 21:41:06

Vimmerbys mest seriösa politiker! Not! Jag blir mörkrädd.

Kritisk 2016-08-04 23:07:01

Här finns fler företag att bojkotta om man inte gillar dagens politik:

https://asylkaos.wordpress.com/2015/09/27/bojkottsidan-har-far-du-veta-vilka-foretag-man-bor-bojkotta-och-varfor-man-ska-gora-det/

Sune 2016-08-05 07:16:29

Hon är en (visserligen kontroversiell) politiker som inte vill att islam ska få en allt större del i det svenska samhället. Det är en demokratisk rättighet för henne att tycka så. Journalisten tycker diametralt motsatt. Förstår att dialogen blir noll.

mattias 2016-08-05 10:24:38

Henrik,
jag fattar inte varför du/DV släpper igenom och publicerar länkar till klart främlingsfientliga och skrämmande fascistoida sidor/bloggar som den som skribenten "Kritisk" smaskar på med! Du/ni måste kolla sånt innan.
Det är ju ren hets mot folkgrupp vad som framförs på dessa sidor, och då länkat från DV:s sida!
Ville bara påpeka detta!
/M

Svar:

Jag såg inga problem med just den länken, men reserverar mig för att ha missat något.

Jakob Karlsson

Börje Phyllerin 2016-08-05 10:54:39

Hejja Anneli Jakobsson, SD måste vinna 2018, det har gått för långt med stenålders ideologin ISLAM.
Själv så planerade jag årets semester efter vilka som inhyst bidragsturister, det var en utmaning kan jag lova, men det gick att undvika och besöka dessa platser.

Tom 2016-08-05 11:28:28

Sune, journalisten tycker ingenting. Han ställer bara relevanta frågor till en folkvald politiker som har uttryckt sin åsikt i en fråga. Det är hans roll. Politikerns roll är att förklara sin politik och vara tillgänglig för folket och det var damen i fråga inte förmögen att klara av.

Demokraten 2016-08-05 11:31:06

Det är en politikers uppgift att stå till svars för kontroversiella uttalanden. Så bra att ni ställer frågor, det är erat jobb fortsätt med det.

3:e generationens stockholmare 2016-08-05 12:58:56

"Politiker" bör kanske ägna sin tid till faktiska problem i samhället. Synd att vi skattebetalare betalar till sådana här bönder långt ute på orten. Vilket slöseri. Kvinnan skämmer bara ut sig själv och sitt parti var på är ett skämt i sig.

Jonas 2016-08-05 19:58:54

Sune, du som värnar så om demokratin bryr dig inte lika mycket om pressfrihet och medias uppdrag?

Soran 2016-08-05 21:57:33

Att Anneli inte vill svara på Dvs frågor är väl naturligt!
Som dom skrev ner henne när hon sa att man inte kan blanda alla sorters nyanlända på samma boende(förövrigt ivrigt påhejade av pk eliten). Men nu vet ju alla att hon hade rätt så det har ju tystnat(ursäkt kanske?).Sedan undrar jag bara lite allmänt hur kan man vara feminist och för invandring av herrar som förmodligen ser kvinnor som sämre boskap??. Och ja jag vet att det finns Svenska killar som är svin med men dock inte lika hög procent.