Annons:

Tekniska problem ställer till det för personer och företag i Pelarne –

Telia beklagar de tekniska problemen för cirka 100 kunder i närheten av Pelarna. Foto: MostPhotos

Tekniska problem ställer till det för personer och företag i Pelarne – "Det är väl det sämsta"

Cirka 100 personer i Pelarnetrakten har fått sin telefoni utslagen i samband med ett underhållsarbete i en mobilmast i området. Enligt Telia ska telefonin vara tillbaka under dagen. 
– Man blir lite begränsad, suckar Andrew Johnston, en av delägarna till Mossebo Gästhem. 

Annons:

I helgen slutade bokningarna trilla in till Mossebo Gästhem. Det var inte så konstigt. Företagets telefoni slogs ut i lördags och har inte fungerat sedan dess. Ett underhållsarbete är orsaken och Telia uppskattar att cirka hundra personer och företag berörs.

– Vi har nyligen gjort ett underhållsarbete i området i vårt mobilnät som tyvärr har medfört att kunder kan ha få störningar på sina tal- och datatjänster. Det är nu åtgärdat men vi har dessvärre ett fortsatt problem med en fiberkabel som påverkar trafiken. Fiberkabeln kommer att bytas ut under morgondagen (läs: idag), skriver Telias Inger M Gunterberg i ett mail till DV. 

"Det är väl det sämsta egentligen"

Problemet ska alltså vara löst under dagen, enligt Telia. Andrew Johnston är besviken över den bristande informationen från bolaget.

– Det är väl det sämsta egentligen. Om vi hade fått information hade vi kunnat skaffa en annan lösning eller gått ut och berättat för kunderna. Det känns inte okej faktiskt. Sådana här små verksamheter är drabbade som det är och det blir inte bättre av att man inte kan ringa och beställa en catering. Det känns jättetråkigt. Kopparnätet är ju borttaget så det finns ingen telefoni över huvud taget, säger Johnston och fortsätter: 

– Det är bra att de bygger om telemasten, men synd att det drabbar alla boende som har Telia där ute. Vi drabbat helt och hållet. Kundtelefonen är död liksom och det är lite obra i de här tiderna. Vad händer om det börjar brinna? 

"Tar åt oss detta och beklagar"

Gunterberg på Telia beklagar den bristfälliga informationen:

– Vi har en tydlig process vid den här typen av fel vilket innebär att vi också alltid informerar via telia.se. Tyvärr har detta av någon anledning inte fungerat denna gång. Vi tar åt oss detta och beklagar.

Kopparnätet är stängt i området, hur ska medborgarna kunna ringa under tiden?

– Det finns flera master i området som fungerar för trafik

Fungerar trygghetslarm under den här tiden? Går det ringa 112?

– Det finns master i närheten så 112 ska ha fungerat. Och det går alltid att ta ut sim-kortet så går trafiken över till annan operatör.

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt