Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Trafikverkets förslag: Inte en krona till järnvägar i Kalmar län

I sin framtidsplanering fram till 2029 är järnvägarna i Kalmar bortprioriterade av Trafikverket. Något som upprör Trafikstyrelsens ordförande Ulf Nilsson (S).
– Trafikverket har tydligen utsett Kalmar län till Sveriges Kaliningrad, säger han till Barometern.

Annons:

Det är tidningen Barometern som rapporterat om det nya förslaget från Trafikverket. Ett förslag som inte är upplyftande för Kalmar län. I sin framtidsplanering fram till 2029 planeras för satsningar på mellan 700 och 800 miljarder kronor – utan att enda krona hamnar järnvägarna i länet. 

– Jag har läst Trafikverkets bruttoförslag. Vi talar om satsningar på 700–800 miljarder kronor. Av dessa får järnvägarna i Kalmar län inte en spänn. Vi är det enda länet i södra Sverige där det inte satsas en enda krona på järnvägarna. Trafikverket har tydligen utsett Kalmar län till Sveriges Kaliningrad, en exklav ingen bryr sig om, konstaterar Ulf Nilsson syrligt för Barometern.se.

För Kalmar län och Vimmerby är det förstås ett dystert förslag. 

– Vi är i stort behov av satsningar i mellanlänet efter beskedet att O1 och O2 ska stängas. Det behövs en förbättrad infrastruktur för att bredda arbetsmarknadsregionen. Men jag har också mer konkreta exempel. Vi för just nu diskussioner med ledningen för Scania som har planer på att öka transporterna till och från Oskarshamn genom att placera en kombiterminal där. Men för att Scania ska kunna genomföra detta behövs satsningar både på vägar, riksvägarna 37 och 47 och på järnvägen. Scania har ett uttalat mål att lägga över mer transporter på järnväg. Att då Trafikverket helt bortser från de behov vi har är bedrövligt. Länen i södra Sverige är överens om att både Stångådals- och Tjustbanan behöver rustas ut. Nu finns det enbart pengar till lite underhåll, fortsätter Ulf Nilsson.

Nu ska Kalmar län öka tempot, säger Ulf Nilsson.

– Nu höjer vi tempot. Vi kommer att utöka vårt arbete mot ansvarigt departement, jag ska träffa infrastrukturminister Anna Johansson (S) på måndag i Emmaboda. Vi ska göra klart att vi i Kalmar län kräver att det sker satsningar på järnvägarna även här. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Lunchguiden

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion