Annons:

Elev kallade skolmaten äcklig – menar att han hotats med anmälan:

En elev uppges ha hotats av anmälan av kommunens personal för att ha kallat skolmaten äcklig. "Jättebeklagligt om man uppfattat det så", säger kostchefen Sofia Andersson. Bilden är en genrebild. Foto: Bildbyrån

Elev kallade skolmaten äcklig – menar att han hotats med anmälan: "Jättebeklagligt"

En elev ska ha kallat skolmaten "äcklig" och hotats av personal med polisanmälan. Det framgår av ett klagomål till kommunens kostenhet.
– Det är jättebeklagligt om man uppfattat det så, säger kostchefen Sofia Andersson.

Annons:

Ett klagomål inkom nyligen till kommunens kostenheten.

"NN blev hotad om POLIS ANMÄLAN av mattanterna för att han är ärlig och berättar hur illa det är med maten i skolan. Om avvikelser med HÅR, LÖSNAGLAR i maten. Han ska inte behöva be om ursäkt för att han är ärlig och berättar om hur äcklig maten är i skolan", skriver en person i ett klagomål till kommunens kostenhet.

Sofia Andersson, kostchef i Vimmerby kommun, säger så här om klagomålet:

– Det är jättebeklagligt om man uppfattat det så. Det är naturligtvis ingenting som sker och ingenting som ska förekomma, säger hon.

Har ni tittat närmare på om det har skett?

– Självklart pratar man om det och om hur man pratar med elever i andra situationer. Vi får prata om det så att inte något missuppfattas.

Vad säger du om själva situationen – det här är ju bara en version av historien?

– Jag har fått till mig att det här inte har hänt. Vår personal har inte hotat om en polisanmälan, men det är andra saker runt omkring det här. Det viktigaste är att prata om det här framåt.

Man skriver i det här klagomålet om avvikelser kring hår och lösnaglar i maten. Hur kommenterar du det?

– Det är ingen avvikelse som vi har fått in, att det ska ha hänt.

"Mycket positiv respons"

Kostchefen beskriver den kost som serveras i kommunens verksamheter som väldigt bra.

– Vi får väldigt mycket positiv respons kring den mat som vi serverar i både skola och omsorg. 

Hur går man vidare från ett klagomål likt det här?

– Vi jobbar alltid med kommunikation i alla led. Det har vi gjort länge och det fortsätter, både externt och internt. Men överlag finns det en stor nöjdhet kring den mat som serveras.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt