Annons:

Campingägarna gör storsatsning inför kommande säsong – tredubblar restaurangverksamheten

Campingägarna Hampus Thorstensson och Elisabeth Wolmeryd berättar nu mer om sina storslagna planer inför säsongen 2023. Foto: Sara Åstrand

Campingägarna gör storsatsning inför kommande säsong – tredubblar restaurangverksamheten

Det var första säsongen på flera år utan särskilt stor påverkan av covidpandemin. Då blev det besöksrekord och nu satsar Vimmerby Campings ägare stort på sin restaurang till nästa säsong.
– Det här ger oss möjlighet att växa, säger ägaren Hampus Thorstensson.

Annons:

Under sommaren rapporterade vår tidning flitigt om Vimmerby Campings succé. Besökarna vallfärdade och det blev en rekordsommar. 

När det gäller boendet slog man besöksrekordet från 2019 – året före pandemin – med över 30 procent. I en artikel i Dagens Vimmerby den 22 juli avslöjade Hampus Thorstensson också att det väntades en storsatsning på restaurangen till 2023. 

– Vi ska göra en storsatsning på restaurangbiten för att få en restaurang som lever längre varje säsong, på sikt kanske året runt. Visionen är att restaurangen ska klara av att hantera både bra och dåligt väder samt de veckor när det inte är högsäsong, berättade Hampus Thorstensson i den artikeln

Nu är han redo att berätta mer om storsatsningen. 

– Restaurangen har varit vår akilleshäl i flera år. Vi har haft en stor restaurang, men ett väldigt litet kök. Vi har kunnat leverera 120 tallrikar och alla som är kunniga inom det här området förstår att det är en yta man knappt kan röra sig på. Vi ska därför bygga ett kök som klarar att leverera 500 portioner. Med så många portioner ska vi fortfarande kunna leverera en hög kvalitet rakt igenom, säger Hampus Thorstensson som driver Vimmerby Camping tillsammans med Elisabeth Wolmeryd.

Kapaciteten tredubblas

Storsatsningen på restaurangdelen är den penningmässigt största inför 2023.

– Jag vet ännu inte vad det landar på, så jag vill inte säga något om det i det här läget. Det jag kan säga är att det är dyrt att bygga ett kök hemma och att bygga ett restaurangkök är ännu dyrare. 

Satsningen innebär att kapaciteten tredubblas inför den stundande säsongen. 

– Det ger oss också möjlighet att växa med restaurangen. Vi kommer att bygga en restaurang som är större än vad vi har behov av just nu. Tidigare har vi fått bromsa gäster, men nu bygger vi en restaurang som gör att om vi vill ha öppet i april, så kan vi ha det. Det kommer inte finnas några hinder för det i miljön. Vill vi ha öppet för julbord, så ska det inte finnas några hinder för det. Vi kommer inte vara där på ett par år, men vi bygger nu för att ta oss dit. 

Ändrar tankesättet

Det är delvis en egen familjesemester med barn som ligger bakom Hampus och Elisabeths planer. Därför bygger man också ett lekrum i anslutning till restaurangen.

– Det var ett uppvaknande när vi själva reste med vår tvååring. Det är svårt att förklara känslan av att åka på semester innan barn och med barn. Jag tror alla föräldrar har samma känsla. Vi vill bygga vidare på känslan att det ska vara skönt att ha semester även med barn. Därför bygger vi upp ett lekrum i restaurangen och gör det på ett smart sätt. Man ska som vuxen kunna sitta och äta utan att känna att man stör hela omgivningen med sina barn. Det får inte bli en stress för föräldrarna. Vi ska behålla samma känsla som när man är på ALV – nämligen att leken aldrig försvinner. Leken ska kunna fortsätta även när man äter, men föräldrar som säger "nej, nej, nej" när man äter och gäster som stör sig på det är vanligt överallt. Vi ska hitta en vacker synnergi där och ett dedikerat lekrum, där barnen kan leka så mycket man bara kan, gör det möjligt. Det här är trots allt barnens stad och gästerna ska kunna uppleva känslan av att det är semester oavsett om man är en 20-åring eller en 40-åring med tre barn.

Hampus Thorstensson säger också att man ändrat sitt tankesätt.

– Tidigare har vi anpassat kompetensen efter maten. Nu ska vi anpassa kompetensen efter maten vi vill sälja. Det är en mindsetförändring hos oss. Jag vet att det är kockkris och den bristen finns kvar, men med erfarenhet kommer en trygghet. Därför känner vi oss trygga i att lösa den kompetensen. Vi kan lära upp de som kommer in och ska skapa en arbetsmiljö som är ännu bättre än den har varit tidigare. Vi har alltid jobbat för att vara en attraktiv arbetsgivare, men nu blir det ännu mer så. 

Satsar vidare på "Loch Nossie"

Dessutom satsar man vidare på "Loch Nossie", berättar Hampus Thorstensson.

– Det är en tanke vi lekt med. Vi vill bli en destination och man ska komma hit för att bo och trivas. Därför jobbar vi mycket med "Loch Nossie", det är en maskot kan man säga, som till hälften är hund och till hälften sjöodjur. Hon har bott i Nossen de senaste 500 åren och ska upp på land nu. Vi ska börja marknadsföra campingen och "Loch Nossie" mycket tillsammans. 

Det kommer innebära satsningar på discorum bland annat.

– Vi bygger om ett gammalt förråd till discorum och det ska funka både inom- och utomhus under årets varma månader. Där är "Loch Nossie" med och dansar och kör. Vi kommer satsa mycket på aktiviteter för barn.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt