Annons:

  • HÄR SKA STORA ANLÄGGNINGEN BYGGAS – INVESTERAR ÖVER 100 MILJONER

    Här är tanken att Ingrid Capacity ska bygga nytt batterilager i Vimmerby. Foto: Simon Henriksson

  • HÄR SKA STORA ANLÄGGNINGEN BYGGAS – INVESTERAR ÖVER 100 MILJONER

    Så här kan det komma att se ut när det är klart. Foto: Pressbild/Ingrid Capacity

HÄR SKA STORA ANLÄGGNINGEN BYGGAS – INVESTERAR ÖVER 100 MILJONER

Företaget Ingrid Capacity vill bygga ett batterilager för mellan 100 och 150 miljoner kronor i Vimmerby. Första halvåret 2024 kan allt vara klart.
– Vi har en ganska betydande ambition i södra Sverige och ser att vi kan göra stor nytta för elsystemet, säger Nicklas Bäcker, strategisk chef på Ingrid Capacity till Dagens Vimmerby. 

Annons:

På onsdagsmorgonen släppte företaget Ingrid Capacity ett pressmeddelande om att man avser att bygga ett stort batterilager i Vimmerby. Det rör sig om en kapacitet på 20 megawatt som kan lagras. 

Företaget har ett stort antal liknande projekt på gång i Sverige. Sammanlagt rör det sig om 500 megawatt. Tidigare i höstas meddelade man att ett batterilager på 70 megawatt ska etableras i Karlshamn i Blekinge. Det blir Sveriges största batterilager och näst på tur att presenteras är satsningen i Vimmerby. 

Lagret i Vimmerby ska motsvara vad en stad på 40 000 invånare förbrukar när effektbehovet är som störst, enligt Ingrid Capacity.

– Vi bygger den här lagringen för att stabilisera, stärka och stötta elnätet när det uppstår brister i både ett kort och längre perspektiv. På sikt kan det också påverka prisbilden, genom att undvika extrempriser, men framför allt handlar det om att balansera elnätet och stötta stamnätverksaktören, säger Nicklas Bäcker på Ingrid Capacity till Dagens Vimmerby.

Varför väljer ni att etablera er i Vimmerby?

– Vi har en ganska stor pipeline med platser och det kommer blir fler ganska snart. Vi letar efter de mest elintensiva platserna för lagring i nätet och södra Sverige har utmaningar på elsida. För Vimmerbys sida ser det ganska bra ut, men man är samtidigt bara några få etableringar från att ha problem. Därför är Vimmerby en intressant plats och det finns bra infrastruktur att ansluta till och vi ser att det kan göra mycket nytta. 

Klart under 2024

Företaget planerar också att bygga infrastruktur för laddning av elfordon i Vimmerby.

– Det är lite för tidigt att säga hur det kommer bli, men vi siktar på att bygga en normalstor anläggning och då handlar det om fyra till åtta snabbladdningsenheter.

Investeringen i Vimmerby ligger någonstans mellan 100 och 150 miljoner kronor.

– Det är en betydande investering.

Företaget räknar med att börja bygga under 2023 och hoppas att anläggningen ska vara i drift första halvåret 2024. 

– Det är alltid svårt att säga, men vi hoppas att det blir så. 

Skapar det några arbetstillfällen i Vimmerby utöver själva entreprenaden?

– Det möjliggör framför allt för nya etableringar och anläggningar i Vimmerby. Kommer det en ny aktör och vill etablera sig i Vimmerby, exempelvis en arbetskrafts- och elintensiv industri, så möjliggörs den etableringen. Det här är en stor utmaning man har i Sverige i dag. Vi har en ganska betydande ambition i hela södra Sverige och tror att vi kan göra riktigt stor nytta för elsystemet. Det här bidrar också till att trygga elleveransen för befintliga företag och andra konsumenter.

Den totala batterilagringskapaciteten i världen ligger på drygt 20 GWh i nuläget och förväntas öka till runt 160 GWh till 2026, enligt den internationella energiorganisationen IEA. Anläggningen i Vimmerby ska byggas på Typografen 2, en tomt som ligger intill den gamla VTT-fastigheten.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt