Annons:

Inte så högljudd kritik mot snöröjningen:

Har kommunens snöröjning fått mindre kritik än tidigare? Kontaktcenter kan vara en orsak, tror driftchefen Tomas Larsson. Foto: MostPhotos

Inte så högljudd kritik mot snöröjningen: "Gör ett kanonjobb"

Fram tills för några dagar sedan låg snön tät på Vimmerbys gator. Men kritiken mot snöröjningen har inte varit så högljudd i år.
– Med de resurser vi har så tycker jag att vi från min sida gjort vad vi kan, säger driftchefen Tomas Larsson.

Annons:

Just nu är det i princip snöfritt runt om i vår kommun. Annat var det för bara någon vecka sedan. Sedan slutet av november har kommunens snöröjare dock fått hantera flera ordentliga snöfall. 

– Vi har haft två ordentliga omgångar nu egentligen. Det senaste för lite mer än en vecka sedan. Då körde vi all in med två dygns mellanrum. Det kom snö, vi fick sanda, sedan smälte det och blev mildväder. Då var vi tvungna att agera en gång till. Då har vi fått köra med hela arsenalen, både kommunens egen personal och våra entreprenörer, säger Tomas Larsson, driftchef på kommunen. 

Hur ser snöröjningsbudgeten ut?

– Det får inte komma tre ordentliga snöfall till... Men jag har inte räknat på det ännu och vi får se vad som händer. Vi får lösa det. 

Mindre kritik

Principerna för snöröjningen är att skolor, gång- och cykelvägar, resecentrum, räddningstjänst och ambulansinfarter prioriteras först. Därefter övriga gator och vägar. Gator och vägar röjs vid ett snödjup på mellan åtta och tio centimeter medan villakvarter röjs vid ett snödjup på tio centimeter.

Ofta får Dagens Vimmerby motta en hel del åsikter om snöröjningen. Något som hittills i år nästan helt uteblivit.

– Det är de mjuka värdena som är prioriterade och vi försöker repetera det, säger Tomas Larsson.

Kommunen har i år också satsat på mer information kring snöröjningen på sin hemsida. Där finns svar på de allra vanligaste frågorna, vilket kan vara ett skäl, tror Tomas Larsson.

– Jag har inte velat belasta mina arbetsledare med en massa telefonsamtal. Därför är det väldigt tydligt på hemsidan. Jag förstår att det kan vara trist om man står där och det är full vinter med snö och ska till jobbet. Men det är så vi hanterar det och vi hanterar det på det sätt vi har möjlighet till. Vi får såklart en del frågor, men jag tror att tydligheten kan vara en förklaring. Kommunens kontaktcenter är fantastiskt duktiga och har en väldigt bra dialog med den som ringer in. Man säger rätt och lotsar dem rätt. Jag tycker att de gör ett kanonjobb och det förbättrar vårt samarbete. 

Hur tycker du att ni skött snöröjningen hittills?

– Med de resurser vi har, så tycker jag från min sida att vi gjort vad vi kan. Klart man kan ha åsikter om att vi borde ha gjort det tidigare eller det senare, men vädret kan vi inte rå över. Det handlar om att agera och parera.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt