Annons:

Två av tio elever i Vimmerby blev inte behöriga till gymnasiet

Två av tio elever på högstadieskolorna i Vimmerby blev inte behöriga till gymnasiet.

Två av tio elever i Vimmerby blev inte behöriga till gymnasiet

78,6 procent av eleverna som slutade nian på Astrid Lindgrens skola och Vimarskolan var behöriga till gymnasiet. På AL-skolan var det var fjärde elev som inte klarade behörigheten till gymnasiet – och på Vimar nästan var femte.

Annons:

Det här visar den sammanställning Skolverket släppte på torsdagen. 

Det är klart sämre än motsvarande siffra för läsåret 2015/16. Då klarade 86,6 procent behörigheten till gymnasiet. 

För läsåret 2016/17 sticker AL-skolan ut. Där klarade bara 74,3 procent av de elever som slutade nian behörigheten till gymnasiet. En försämring med nästan fem procentenheter jämfört med föregående läsår. 

På Vimarskolan misslyckades 18,2 procent med att klara nian och bli behöriga till ett yrkesförberedande program – vilket är knappt tre procentenheter sämre än årskullen som gick ut ett år tidigare.

Skillnad mellan könen

Fler flickor än pojkar lyckades fixa gymnasiebehörigheten på kommunens högstadieskolor. 80,6 procent av flickorna respektive 77,4 procent av pojkarna gjorde det. 

Skillnaden mellan flickor och pojkar var störst på Vimarskolan. På Vimar var det färre än fyra flickor som inte klarade behörigheten, medan mer än var fjärde pojke inte gjorde det. 

På AL-skolan var det dock sämre resultat för både flickorna och pojkarna. Av flickorna klarade 67,7 procent behörigheten och bland pojkarna var det 62,8 procent. 

I Sverige totalt klarade 82,5 procent behörigheten till gymnasieskolan. Föregående läsår var det 83,1 procent. Skillnaden även här är stor mellan pojkar och flickor.

– Det är allvarligt att den totala behörigheten sjunker. Men det är också allvarligt att skillnaderna i resultat mellan olika elevgrupper är fortsatt stor. Det är inget annat än ett misslyckande för svensk skola att pojkar år efter år har sämre resultat än flickor och att föräldrarnas utbildningsnivå har en så avgörande inverkan på elevernas studieresultat, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket, i ett pressmeddelande.

Högre meritvärde på Vimar

När det gäller det genomsnittliga meritvärdet hamnade det på 212,7. Det var 213,7 det förra läsåret. Det genomsnittliga meritvärdet skiljer sig också mellan skolorna. På Vimarskolan var meritvärdet i genomsnitt 217,0 och på AL-skolan 206,9. 

På Vimarskolan uppnådde åtta av tio elever kunskapskraven i samtliga ämnen. På AL-skolan var det sex av tio. 

När det gäller den sammanlagda betygspoängen redovisade årets nior på Vimar ett sämre snitt än de som gick ut nian 2016. Då var betygspoängen 14,6 i snitt – nu 13,0. 

På AL-skolan går det dock i den andra riktningen. Vårterminens nior hade 14,1 i betygspoäng och föregående år var det 13,7.

Totalt gick 173 elever på kommunens högstadieskolor det förra läsåret. 99 av dem gick på Vimarskolan.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt