Annons:

Socialdemokraternas mål är att 17 000 invånare ska bo i Vimmerby 2022. Foto: Simon Henriksson

S kaxiga befolkningsmål – 17 000 invånare till 2022

Innan 2022 ska 17 000 personer bo i Vimmerby. Det är Socialdemokraternas mål.
– Vi tycker att det är viktigt att ha höga mål att sträva mot, säger Peter Högberg (S).

Annons:

På nyårsafton 2017 bodde 15 728 personer i Vimmerby kommun. Det är den högsta siffran på årsbasis sedan år 2000.

Nu vill Socialdemokraterna i kommunen att det ska bli ännu fler. 

S-målet är högt ställt – innan 2022 ska 17 000 bo i Vimmerby.

– Det är något vi har resonerat fram i anslutning till vårt valmanifest, säger Peter Högberg (S). 

Målet är att det ska ske redan under nästa mandatperiod.

– Vår förhoppning är att fixa det under nästa mandatperiod utifrån att vi får medborgarnas förtroende att fortsätta leda kommunen. 

Hur ska det gå till?

– Det handlar om att vara en attraktiv kommun och att det finns bostäder, arbetstillfällen med mera. Vi kommer återkomma i augusti med mer konkreta saker vi vill göra. 

Känns inte 17 000 som ett högt mål fram till 2022?

– Nä, vi tycker att det är viktigt att ha höga mål att sträva mot. 

Vad skulle det betyda för Vimmerby?

– Vi återkommer med mer kring det här i augusti.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

8 kommentarer

Michael 26 juli 2018 15.20

Var i är det positiva?

Borde vara tvärtom,men (s) kalkylerar kanske med att öka anhöriginvandringen.

Gösta 27 juli 2018 09.56

Ja du Peter, människor är som små legobitar som man kan placera ut var man vill.

Heikko 27 juli 2018 15.19

@Peter Högberg. Ni kommer att bli krossade likalt i höst, men u sitter väl säkert, och det är väl därför du kan skriva som du gör. "Vi återkommer i höst...".

Det är tur att ni inte kommer att styra kommunen efter den 9/9.

Lars Larsson 27 juli 2018 21.28

Heikko - seriöst, vilka andra än S och M tror du skulle få mer än 50%...? Om S och M trivs ihop lär de kunna fortsätta regera. Så enkelt är det!

Bo Carlsson 28 juli 2018 16.54

Att S och M trivs tillsammans betyder ju att makten är viktigare än politiken, det är ett hån mot väljarna.

Heikko 28 juli 2018 18.02

Lars Larsson, du är en sann utopiker, och om det inte har undgått dig så är det väldigt många saker som gör att de kommer att gå mot ett katastrofval. Jag trodde att du var insatt. Hanteringen av ytterskolorna är en stor del i det hela men inte allt.

Centern kommer (tyvärr) att gå ett fantastiskt val till mötes i Vimmerby. Törs du sätta emot? Och dessutom, så kommer M och S med allra största sannolikhet inte att samarbeta efter valet. Häng med lite...

Leif Haraldsson 31 juli 2018 11.53

I en utpräglad landsbygdskommun som Vimmerby där 50 % av befolkningen bor utanför centralorten duger det inte med två landsbygdsfientliga partier i ledningen. Efter 9.e september kommer väljarna i kommunen att säga tack o adjö till Helen & Tomas. Vi är ej imponerade av deras insats under mandatperioden.

Lars Larsson 04 augusti 2018 22.21

Ha ha Heikko, C går säkert fram - men lär inte få egen majoritet. Med utslagna Liberaler och ett svagt KD finns ingen fungerande allians. S och M är starka ihop, och får stöd av V och MP. Jag hänger med...!