Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Annons:

Annons:

VECKANS FRÅGA

Skulle du sakna TV4 om det försvann från ditt tv-utbud?

Svarsalternativ:

Ja
Nej
RöstaSe resultat

Annons:

Vimmerby MS-stjärnan Carl-Johan Bjerkert gör sin största satsning i karriären. I januari står han på startlinjen till Dakar-rallyt.

EXTRA: BJERKERT MILJONSATSAR MOT DAKAR-RALLYT

Vimmerby MS endurostjärna Carl-Johan Bjerkert gör sin största satsning någonsin i karriären. Den 5 januari kommer 45-åringen nämligen stå på startlinjen när klassiska Dakar-rallyt drar igång i Saudiarabien. Framför honom väntar då 1 500 mil ökenrally på 13 dagar.

Annons:

I början av april i år körde Calle Bjerkert Merzouga Rally i Marocko. Fem tuffa etapper på motorcykel i öknen var Vimmerby-förarens första renodlade rallytävling.

Och det gick riktigt bra. Av ett 70-tal deltagare i MC-klassen slutade Calle på 16:e plats, och sjua bland de förare som körde tävlingen för första gången.

Ska köra Dakar-rallyt

Framgången gav mersmak. Så mycket att Calle Bjerkert sedan dess har drömt om en start i alla äventyrliga rallyutmaningars urmoder, klassiska Dakar-rallyt. Nu är det klart att det blir av.

För när 2020 års upplaga startar i Jeddah, den saudiarabiska mångmiljonstaden intill Röda havet, den 5 januari, står Calle Bjerkert från Vimmerby på startlinjen
– Ja, jag vet inte vad jag ska säga? Det ska bara bli så oerhört häftigt, säger Calle.
– Känslan nu är något av skräckblandad förtjusning. Men jag har aldrig haft så roligt på en hoj som jag hade under rallyt i Marocko, så jag kan bara tänka mig hur det här kommer bli, säger han och skrattar.

200 förare från hela världen

Dakarrallyt (som tidigare hette Paris-Dakar) kördes första gången 1978. Sträckan har varierat under åren men körs i år i Saudiarabien, kungariket som är beläget på Arabiska halvön och är Mellanösterns till ytan största land – mer än fyra gånger så stort som Sverige.

Huvuddelen av sträckorna går utanför vanliga vägar, och till största delen genom ökenlandskap runt om i hela landet. Totalt ska förarna i de fyra olika klasserna (bil, mc, lastbil och side by side) klara av 1 500 mil, från starten i Jeddah till målet i Al Qiddiya. Och detta på endast 13 dagar, inkluderat en vilodag i huvudstaden Riyadh.
– Dakarrallyt ställer helt andra krav på uthållighet och orienteringskunskaper än vanliga tävlingar. Det är nästan viktigare än själva farten. Den här satsningen kommer kräva mer av fokusering och träning av mig, därför ska jag dra ner lite på arbetstiden, berättar Calle Bjerkert som kommer ha cirka 150-200 deltagare från hela världen att tävla mot i MC-klassen.

Flyger till Spanien i dag

Redan i dag, måndag, flyger Calle till Spanien där han kommer stanna i totalt åtta dagar för rallyträning och tester med bland annat Husqvarnas fabriksteam.

– Man kan säga att det här är den första uppladdningen och utgör startskottet för Dakar-satsningen. Det kommer bli några jättebra och viktiga dagar, där jag får massor med hjälp och träffar de rätta personerna.

Hur mycket räknar du med att hela Dakar-äventyret kommer gå på?
– Sammanlagt handlar det om en miljon kronor som vi måste ha in. I rallybranschen handlar det mycket om pengar, och bara anmälningsavgiften ligger på 300 000 kronor. Sedan kostar servicepersonal 90 000 kronor per person som man ska ha med. Lägg därtill 150 000-200 000 för en Dakar-hoj, om man väljer att köpa istället för att låna eller leasa.

Vill dela med sig av upplevelsen

Calle har redan en del samarbetspartners med på tåget, men drömmer om att knyta ihop en sådan lösning man gjorde till Novemberkåsan på hemmaplan i Vimmerby 2008, då han vann tävlingen.

– Då blev hela satsningen en lokal angelägenhet i Vimmerby. Det vore fantastiskt att kunna göra om det och få in den lokala känslan i teamet. Motorintresset är ju stort i våra trakter och för min del vore det underbart att få möjlighet att dela med mig av mina känslor, insikter och upplevelser – både innan under och efter det här äventyret.

Hur kommer du förbereda dig fram till starten om tre och en halv månad?
– Förutom de egna förberedelserna är tanken att jag ska åka både Gotland Grand National och Novemberkåsan. Och om det dyker upp någon sponsor som gör det möjligt att köra någon VM-deltävling i rally så kommer jag inte säga nej till det, säger Calle Bjerkert och skrattar.

Misslyckat Ränneslättslopp

I går kördes Ränneslättsloppet i Eksjö, med Calle Bjerkert som en av förhandsfavoriterna. Men det gick inte riktigt som han hade hoppats.
– Jag kom iväg dåligt i starten och sedan blev jag torpederad i sidan av en annan förare efter 35 sekunders åkning. Jag slungades av, slog i bakhuvudet och ryggen samt stukade vänster tumme, berättar Calle.

Efter de tre avverkade varven rullade Bjerkert i mål som sexa i elitklassen (14:e totalt).

Men det gjorde inte så mycket denna dag. För direkt efter loppet var det bara att dra hem, tvätta, tvätta, packa och åka till Köpenhamn där flyget till Spanien lyfte på måndagsmorgonen.
– Ingen rast och ingen ro ens när man börjar bli gammal. Nu kör vi, säger den snart 45 år unge stålmannen från Vimmerby!

  

Annons:

1 kommentar

Bo Carlsson 2019-09-24 12:00:05

Går det så bra med betongborrning.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

LEDIGA JOBB

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion