Hultsfred MK:s ordförande Caroline Andersson berättar att klubben aldrig fått nedslag på att de inte har skött miljökraven vid sina driftingtävlingar i Hultsfred.
Foto: Ossian Mathiasson
Driftingverksamhetens vara eller icke vara på flygplatsen i Hultsfred är den stora frågan. Hultsfred MK:s ordförande Caroline Andersson förstår inte varför Hultsfred Airport sätter stopp för föreningens driftingverksamhet.
– Det har tidigare sagts att inga verksamheter ska bli drabbade av solcellsanläggningen. Vi har vetat om solcellsparken ett tag och försökt få till olika konversationer med ägare men det har varit blankt nej, säger Caroline Andersson.
Hultsfred Airport har tidigare sagt att länsstyrelsens hårda miljökrav sätter stopp för en fortsättning 2022, men det har tillbakavisats av kommunikationschefen Christina Karlberg.
– Vi har fått svar från länsstyrelsen om att de inte har några skrivelser som kan stoppa drifting i Hultsfred. De har gått ut med att det finns inga skrivelser sedan 1991. Den skrivelse som Dan hänvisar till har inte vi från klubben fått till oss. Den verkar inte finnas hos länsstyrelsen heller eftersom Christina säger att de inte har någon skrivelse efter 1991, säger Caroline Andersson.
"Märkligt uttalande"
Att Dan Edlund, ordförande på Hultsfred Airport, hänvisar till en skrivelse från länsstyrelsen som inte ser ut att finnas gör Caroline Andersson irriterad.
– Jag tycker att han (Dan) säger emot sig själv. Jag tycker att det är ett märkligt uttalande från honom att säga att de har en skrivelse när vi inte har fått ta del av den och att Länsstyrelsen inte har någon annan skrivelse än den från 1991. Då känns det snarare som en ursäkt att skylla på något istället för att stå för att de inte vill ha oss kvar.
Hur ser dialogen ut med Hultsfred Airport?
– Jag tycker att den är i princip obefintlig. Richard (Loord) var i kontakt med några av ägarna förra året efter att Evert (Oscarsson) hotat med att vi inte får vara kvar. Vi har gjort allt vi har kunnat. Alla krav han kommer med har vi fixat oavsett vad det har handlat om. Ägarna har egentligen inte haft några klagomål, de har varken hört något positivt eller negativt om klubben och har antagit att allt flyter på som det ska.
"Satt vårt avtryck på kartan"
Caroline Andersson tycker att föreningen sköter sina evenemang på ett bra sätt.
– Vi har köpt in ett sopaggregat till klubben så vi sopar kontinuerligt. Har vi inte haft möjlighet att ha en lastmaskin på banan så har vi hyrt ut den tjänsten till företag i närområdet. Svenska bilsportförbundet (SBF) har olika miljökrav som vi måste förhålla oss till. Vi har aldrig fått några nedslag på att vi inte har skött miljökraven. Vi har krav på depåmatta, en matta under bilen om det skulle uppstå läckage så det inte rinner ner i marken. Läcker det ut olja på banan så sanerar vi det direkt. Det såg skräpigt ut en gång efter att en soptunna hade blåst omkull. Vi plockade upp det och det tog 30 minuter efter att samtalet kommit. Det ska inte vara en grund till att vi inte får vara kvar.
Hur ser du på framtiden för klubben?
– Det är väldigt svårt att säga. Vi kollar på olika möjliga platser men det krävs ett ganska stort område. Det blir ett jättetapp för oss här omkring. Vi är i dagsläget över 400 medlemmar och var uppe på 600–700 medlemmar före pandemin. Vi är en ganska stor klubb som har många tävlande inom SM och RM. Vi har satt vårt avtryck på kartan så det är tråkigt att behöva lägga ner efter säsongen.
Ni utgår från att ni måste lämna flygplatsen efter årets säsong?
– Ja, i dagsläget finns inget annat klart så det är det vi får ställa in oss på. Vi kommer kämpa in i det sista.