Annons:

Nu finns en handlingsplan för särbegåvade elever:

Nu har kommunen en handlingsplan för särbegåvade elever. Bilden är en genrebild. Foto: MostPhotos

Nu finns en handlingsplan för särbegåvade elever: "Verkligen jobbat med frågorna"

Kritiken mot kommunens arbete har varit omfattande. Nu finns en handlingsplan för barn och elever med särskild begåvning.
– Jag hoppas att kritiken kommer dämpas. Vi känner att vi verkligen jobbat med frågorna, säger Peter Karlsson (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Annons:

Arbetet kring särbegåvade elever i Vimmerby kommun har fått omfattande kritik från flera håll. Vår tidning har rapporterat om arga och besvikna föräldrar samt Skolinspektionens skarpa kritik mot kommunen.

– Vi har uppmärksammat att särbegåvning är ett av våra utvecklingsområden, vi har inte bara det här ärendet. Vi har tillsatt en arbetsgrupp för att utveckla det arbetet och det är något vi ska bli bättre i, har skolchefen Ola Karlsson tidigare sagt. 

Hösten 2020 inledde Vimmerby kommun ett generellt arbete för att stärka sin hantering av särbegåvade elever.

– Vi gör en plan och vi har varit dåliga när det gäller särbegåvade. Nu ska vi ta fram en handlingsplan och vi diskuterade den väldigt utförligt i nämnden i dag. Nämnden går inte in i enskilda ärenden, men vi ska ha planer som möjliggör för våra lärare att möta eleverna, sa Peter Karlsson tidigt i våras.

Rätt ledning

Nu har en handlingsplan för barn och elever med särskild begåvning tagits fram. 

– Vi har hållit på med det här länge och handlingsplanen ska fungera som en stomme. Syftet med arbetet är att ge alla barn rätt ledning, oavsett om de är särskilt begåvade eller inte. Det handlar främst om att hitta insatser. Förvaltningen har identifierat arbetet med särbegåvade elever och nu finns det en handlingsplan, säger Peter Karlsson (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Syftet med handlingsplanen är att varje enhet ska ha en egen struktur kring hur man jobbar lokalt med utbildning kring och identifiering av särskilt begåvade barn och elever.

"Rektor ansvarar för att en sådan struktur finns och att arbetet kring dessa barn/elever följs upp årligen. Skolchef ansvarar för att det övergripande arbetet utifrån handlingsplanen utvärderas årligen. Syftet med arbetet är att ge alla barn och elever ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Det innebär att syftet med arbetet inte är att avgöra i vilken grad ett barn eller en elev är särskilt begåvad eller ej, utan främst att hitta insatser som förbättrar lärande och mående hos respektive barn/elev", står det i handlingsplanen. 

"Ska fungera som en stomme"

Att all personal får en gemensam grund att stå på är viktigt, menar Peter Karlsson.

– Det här ska som sagt fungera som en stomme. På varje enhet ska det finnas en person med ett uttalat ansvar kring arbetet med särskilt begåvade barn och elever. Denne ska fungera som ett stöd och ha extra kunskap inom ämnet. Det är rektorn som ansvarar för att det finns en person med uttalat ansvar och att personen har kunskap och förutsättningar för arbetet.

En introduktion för ny personal, inklusive chefer, ska ske varje år. Bland annat kommer en hemsida lanseras.

– Det som kommer hända är att det blir en hemsida till hjälp för alla, både föräldrar och skolpersonal. På hemsidan ska det finnas tips om olika saker som kan underlätta och den kommer lanseras snart. Kvalitetssamordnaren Bertram (Stenlund Fridell) har blivit certifierad utbildare på det här och alla rektorer och lärare ska få en sådan här utbildning. Det kommer bli en kompetensbank för alla och det är även beslutat att nämnden ska få den här utbildningen, säger Peter Karlsson och fortsätter:

– Vimarskolan har varit duktiga på det här och vi tar del av deras erfarenheter på den kommande hemsidan. Det finns även mycket information på nationell nivå, så det kommer bli en kanonsida som läggs ut efter jul- och nyårshelgerna.

"Det är min förhoppning"

Peter Karlsson menar att handlingsplanen är ett stort steg i rätt riktning.

– Jag känner mig väldigt glad att vi har kommit så här långt. Det är inte enkelt för lärare och rektorer att stimulera alla.

Tror du att ni kommer till rätta med de problem som har funnits?

– Vi kommer bli bättre på det men jag kan inte gå ut och lova att vi lyckas helt med alla. Det är vårt mål men det är ingen enkel sak.

Om det visar sig att en elev är särbegåvad ska varje enhet göra en planering för elevens undervisning, för att alla ska få den stimulans som krävs. Rektor ansvarar också för att insatser följs upp och utvärderas.

– Det finns olika sorters särbegåvning. Vissa elever kan vara särskilt duktiga i ett visst ämne, men inte vara dokumenterat särbegåvade. Det finns elever med andra behov som också är i behov av mer stimulans. Handlingsplanen kan användas till alla elever, för alla har behov av stimulans på olika sätt. Det här blir en tillgång.

Tror du att kritiken kommer dämpas på sikt?

– Det är min förhoppning i alla fall. Vi känner verkligen att vi har jobbat med frågorna och det finns ett stort intresse från lärare och så vidare. Alla vill lära sig mer om det här.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt