Annons:

  • Premiär för Tuna Baluns:

    Tuna Baluns med Kent Svensson i spetsen har haft sin premiär med det nya konceptet. Foto: Ossian Mathiasson

  • Premiär för Tuna Baluns:

    Magikern Andreas Sebring gav en mystisk föreställning för både vuxna och barn.

  • Premiär för Tuna Baluns:
  • Premiär för Tuna Baluns:
  • Premiär för Tuna Baluns:
  • Premiär för Tuna Baluns:
  • Premiär för Tuna Baluns:

Premiär för Tuna Baluns: "Nytänk var ett måste"

IFK Tuna har satt ihop ett nytt koncept för marknadsdagen på orten. Tuna Baluns hade premiär i går och är det nya varumärket som ska jobbas in.
– Det vore väldigt synd att låta det gå till spillo när vi har lagt grunden, säger Kent Svensson, ansvarig för kvällsprogrammet på Tuna Baluns.

Annons:

Klassiska Tuna Möte är från och med nu ett minne blott. IFK Tuna har tagit ett helt nytt grepp där konceptet ser annorlunda ut i jämförelse med tidigare år. 

– Den gamla marknaden Tuna Möte, som alltid låg helgen efter midsommar, var på väg att dö ut och levde en tynande tillvaro. Det blev mindre knallar och vi kände oss tvungna att hitta på något nytt. Det vi har gjort är att marknaden har fått nytt namn och skjutits fram några månader så den inte förknippas med den gamla. Ett nytänk var ett måste, säger Kent Svensson.

Det blev i vanlig ordning en traditionell marknad med knallar och på plats fanns flera lokala företag för att visa upp sig och sina varor/tjänster. På området fanns det en barnområde med bland annat hoppborgar, fiskdamm och ponnyridning.

– Magnus (Frodig) är mycket involverad i sponsorbiten. Han har tagit hit många företag, bland annat bilhandlarna. De är med och sponsrar dagen och tycker att det är en bra idé. Tanken är att det ska finnas något för människor i alla åldrar, säger Kent Svensson. 

"Det är succé"

På kvällen blev det marknadsfest med musik och mat på Tunhamra. 

– Även på kvällen ville vi ha något för alla. Vi började med dansmusik innan vi fortsatte med popmusik och irländsk musik och avslutade med en hejdundrande oljefatskonsert och eldshower, säger Kent Svensson. 

Vad säger du om marknadsdagen?

– Jag tycker att det här talar sitt tydliga språk. Det är succé, säger han och tittar ut över den fulla parkeringen vid 11-tiden innan han fortsätter:

– För att vara första året med något nytt är det jättemycket. Titta bara vilken uppslutning vi har på parkeringen.

"Ska jobba in varumärket"

Frågan är om det är en ny tradition som har skapats i Tuna och Svensson ser gärna en fortsättningen efter pilotåret.

– Vi ska försöka jobba in varumärket Tuna Baluns och bygga vidare på det. Vi har lagt ner ett stort jobb på detta så det är väldigt synd att låta det gå till spillo när vi har lagt grunden. Det är en ledningsgrupp på åtta personer som har dragit ett stort lass, säger han och lägger till:

– Min personliga tanke är att vi ska fortsätta fokusera på att sponsorer kommer och visar upp sina grejer samtidigt som det blandas loppis och övrig marknad. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt