Annons:

Septembersuccé för ALV – bäst genom tiderna

Joacim Johansson kan glädja sig över en mycket fin septembermånad. Här står han med Prussiluskan.

Septembersuccé för ALV – bäst genom tiderna

Astrid Lindgrens Värld ökade mot sin egen budget med tolv procent. Mot fjolåret ökade man med tio procent. Totalt besöktes sagoparken av 20 810 gäster i september. – Det är väldigt bra, säger vd:n Joacim Johansson.

Annons:

Sommarsäsongen blev inte vad Astrid Lindgrens Värld hade hoppats på. Det blev däremot september. I går stängde ALV grindarna för månaden – som definitivt blivit en förlängd sommarmånad i år. 

– Den blev väldigt bra, den bästa genom tiderna. Jag tror att det är många faktorer som spelar in, ett är ju definitivt att vädret spelar in. Vi har haft ett fantastiskt septemberväder. Vi har också utökat programmet och gör mer i parken och det är en medveten satsning av oss, säger ALV:s vd Joacim Johansson. 

Jämfört med fjolåret ökade ALV med tio procent. Den budget företaget satt upp överträffades med tolv procent. Totalt var det 20 810 gäster under september månad. 

– Vi är så klart jättenöjda med det. Jämför man med sommaren är det ju små siffror, men att öka med tio procent är rätt mycket. 

438 000 besökare

Han vill ännu inte summera säsongen. Kvar är höstlovsveckan och kvällsteatrarna. I år står förstås Bröderna Lejonhjärta värd för kvällsteatern. I nio dagar kommer det vara höstlovsöppet och det blir en medeltidsmarknad under höstlovet. 

– Jag spar på en summering tills säsongen är över. Men målet om en halv miljon klarar vi ju inte och det har vi ju vetat ett tag. Det blir nya möjligheter nästa år. Vi fortsätter den medvetna satsningen på höstlovet och spinner vidare på temat Bröderna Lejonhjärta.

ALV har inte analyserat varför sommaren inte blev en fullträff. Just nu har 438 000 besökt ALV i år.

– Nästa vecka ska vi åka i väg med alla arbetsledare och då ska vi analysera det närmare. Dels kan det vara kopplat till vad vår målgrupp har gjort under sommaren. Tittar vi på våra kollegor var det ingen som hade en stark juli och marknaden är enkel. Säljer Volvo bilar så säljer BMW bilar och det följer samma väg. Vi kommer jobba vidare med det och ta reda på varför vi inte fick den Bröderna Lejonhjärta-effekt vi hoppats på. 

"Attraktiv arbetsgivare"

För Astrid Lindgrens Värld är det inga bekymmer att hitta personal till parken, varken skådespelare eller andra arbetare. 

– En del nya tillkommer och en del slutar, så fungerar det ju på ett företag med över 500 medarbetare. Som vi uppfattar det är vi en attraktiv arbetsgviare, det märker vi på antalet ansökningar. Det är en arbetsplats som många skulle vilja arbeta på. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt