Annons:

  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER

    Vd:n Anneli Rimås och styrelseordföranden Micael Glennfalk är mycket nöjda med hur den stora renoveringen av hotellets lobby och reception blivit. Foto: Simon Henriksson

  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER

    Micael Glennfalk och Anneli Rimås i den nya lobbyn.

  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER
  • STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER

    Här kan Björkbacken växa ytterligare. Med vad är ännu inte bestämt.

STOR SATSNING AV HOTELLET – RENOVERAT FÖR FLERA MILJONER

Björkbackens Karaktärshotell i Vimmerby har storsatsat inför årets turistsäsong. Flera miljoner har investerats i en ny lobby och reception.
– Vi är väldigt nöjda. Det blev mycket bättre än vi ens kunnat tänka oss, säger Micael Glennfalk, ägare och styrelseordförande.

Annons:

Den stora turistsäsongen står precis för dörren för boendeanläggningarna i Vimmerby. Björkbackens Karaktärshotell, som gick från tre till fyra stjärnor för ett par år sedan, har satsat stort inför årets sommar. 

Flera miljoner har man lagt på att renovera både lobbyn och receptionen ordentligt på hotellet. 

– Vi började med att höja hela vår standard innan pandemin, men sedan kom pandemin och satte en del käppar i hjulet, säger Micael Glennfalk, som är ägare och styrelseordförande. 

Att den här stora renoveringen kom till redan nu var inte helt planerat från början. 

– Den hade kommit, sannolikt nästa år, eller året efter det. Men vi fick en vattenskada som gjorde att vi fick sätta fart och ta i mer än vi hade tänkt. Vi har en helt ny lounge- och lobbydel. När det är låg beläggning, runt januari och februari, används den som frukostmatsal. Annars fungerar den som lobby och vi har gjort allt nytt här. Vi har satsat på ett nytt kök, granitskivor och heltäckningsmatta över hela hotellet.

Är ni nöjda med utfallet?

– Vi är väldigt nöjda, det blev mycket bättre än vi ens kunnat tänka oss först. Det här kom rätt plötsligt på grund av vattenskadan som tvingade oss att sätta igång arbetet. Vi lade locket på lite grann om den här vattenskadan för att inte gäster skulle tveka att komma hit, men den var katalysatorn kan man säga. Vi har haft en pandemi och rätt stora utgifter ett tag, så annars hade vi nog väntat en tid. 

Blir ett lyft

Den nyrenoverade lobbyn och receptionen ska bli ett ordentligt lyft för Björkbackens Karaktärshotell är tanken. 

– Det blir helt annorlunda för oss. Vår reception var ganska liten innan och alla kommer hit för att checka in vid samma tidpunkt. Då har det varit trångt och många som varit trötta efter en heldag på ALV. Nu kommer vi ha tre incheckningsstationer istället för två och vi kommer få ett mycket bättre flöde som gynnar gästerna när de är lite trötta och irriterade. Det ska också bli ett helt annat intryck som man får när man kommer hit. När vi har tagit bort väggen blir det mycket större, säger Anneli Rimås, vd för hotellet. 

Totalt rör det sig om en investering på mellan fyra och fem miljoner, där försäkringsbolaget står för en del på grund av vattenskadan. 

– Bara heltäckningsmattorna överallt ligger på en halv miljon och granitskivorna på 130 000. Hade vi inte drabbats av vattenskadan så hade vi inte tagit hela investeringen på en och samma gång. 

Nya sviter

Dessutom har två befintliga rum byggts om till nya sviter. Man har också investerat i luftvärmepumpar i samtliga rum.

– Vi har byggt bort ekonomirummen och byggt upp oss i standard. Vi har lagt ned mycket på det här och gjort flera anpassningar. Med luftvärmepumparna kan vi få individuell kyla i varje rum. Går man och äter så kan man kyla ut rummet och då slipper man lägga barnen i 25 till 30 graders värme efter det. Det har legat överst bland våra klagomål och ligger med i den fyrstjärniga investeringen, säger Micael Glennfalk.

Alla rum på hotellet är anpassade för två vuxna och två barn. 

– Vi är ett hotell som gjort familjerum till skillnad från enkel- eller dubbelrum. Åker du till Liseberg med två barn, så får du nästan boka två rum. Här kan man boka för fyra personer och i vissa rum för sex personer. 

Bygger ytterligare svit

I vinter ska man också bygga ytterligare en svit och ta bort sitt sista ekonomirum. 

– Vi hyr ut ekonomirum till reducerat pris, men den prisvärdheten ersätter vi med vandrarhemsrum. Vi har byggt ett sådant med 14 bäddar och det har slagit väl ut. Det gör att vi inte behöver den priskategorin på hotellet och kan lyfta hotellet till fyra stjärnor rakt över. Men det kommer vi ta till nästa säsong och börjar i november någon gång, säger Micael Glennfalk.

– Alla förstår vad ett vandrarhem är, men om vi säger att det är trångt och både vårt minsta och billigaste rum på hotellet, så blir folk ändå lite besvikna. Nu kan bli av med det missförståndet, säger Anneli Rimås. 

Finns det potential att växa med ännu fler rum?

– Inte på hotellet. Den här sviten vi ska göra till nästa säsong blir nog den sista. Sedan kommer det förstås bli en del uppgraderingar och sådär. 

I den delen av hotellområdet som ligger längst bort från vägen finns dock planer på något mer. Vad är inte helt bestämt. 

– Tanken var att det skulle bli vårt eget tvätteri, men vi får se. Någon form av utbyggnad blir det, men om det blir tvätteri, hotellsviter, kontor eller personalutrymme får vi se. Vi har inga planer på att göra något just nu, men vi får se hur räntan faller ut. Det ligger några år framåt i tiden, säger Micael Glennfalk.

Men det skulle kunna bli fler rum?

– Ja, vi har ju plattan här, men vi har inte tänkt färdigt ännu. Det går att göra i princip vad som helst av den ytan. Nu är det bara fokus på att leverera den här sommaren, så kommer vi ta ett möte i september, summera sommaren och se vad vi ska göra i vinter. 

Satsar på nanny

En nyhet, som Micael Glennfalk tror att man är ganska ensamma om i Sverige, är att erbjuda ett lekrum med en nanny. 

– Vi testade det förra året och det slog väldigt väl ut. Bor man på anläggningen, framför allt på hotellet, och ska äta så kan man lämna upp barnet här. Det gäller bara när man ska äta, men då är det en nanny som tar hand om barnen under tiden. Det tror jag vi är ganska ensamma om och ska börja marknadsföra nu. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt