Annons:

Ny produkt och störst i Sverige – det går bra för Frödinge mejeri nu

Anders Törngren, produktionschef, och Linnea Maine, ansvarig för Frödinges marknadsföring. I dagarna lanserade företaget en ny produkt.

Ny produkt och störst i Sverige – det går bra för Frödinge mejeri nu

En sprillans ny produkt på marknaden, i dagarna konstaterat störst i Sverige på frysta efterrätter och dessutom i färd med att lägga till ett tvåskift till det nuvarande dagskiftet. Det går bra för Frödinge mejeri nu.

Annons:

Den värdeskapande plan som Frödinge antog för ett par år sedan säger att företaget ska växa med 85 miljoner kronor under en femårsperiod, vilket innebär investeringar både i resurser och produktionen. I samband med detta anställdes Linnea Maine som ansvarig för företagets marknadsföring och fokus lades på att aktivera varumärket igen samt skapa aktiviteter kring det.

– Nu länkar vi ihop alla enheter och projekt i företaget, och det är en lång lista med många spännande grejer som ska göras. Det är ju en 30-procentig tillväxtökning som ska ske på fem år, men vi är på god väg och håller takten, sa Linnea Maine till vår tidning då.

Lansering av ny produkt

Och sedan dess har det också verkligen hänt en hel del. Man började med att lansera morotskakan, förra året kom citronkladdkakan och nyligen släppte man ännu en helt ny produkt. Chokladdrömmar är Frödinges första bakelse sedan prinsessbakelsen togs ur det svenska sortimentet för ett tiotal år sedan.

– Det är fantastiskt bra för fabriken att vi nu även kör bakelser. Under en rad år har vi moderniserat fabriken så i dag har vi en väldigt effektiv produktion – och faktiskt kapacitet att öka den ytterligare. Målet är att gå över och köra ett tvåskift tillsammans med det dagskift vi har i dag. Just nu går Frödinge som tåget, berättar produktionschefen Anders Törngren.

Ytterligare nyheter på väg

Men produktutvecklingen stannar inte vid de nya chokladdrömmarna, utan ytterligare nyheter är på väg.

– Jag kan tyvärr inte berätta så mycket om det än, men produkten kommer ha anknytning till Småland och ligga nära smålänningarnas hjärtan. Lansering sker vecka elva nästa år, berättar Linnea Maine.

Frysta bakelser är närapå unikt för Frödinge.

– Det är vår produktionsenhet som ger oss möjligheten att erbjuda det. Vi tror att det är ett segment som kommer växa ordentligt – en prisvärd produkt som många kanske väljer att köpa hem i stället för att gå på ett konditori. Vi har en robust pipeline med varor som gör att det har satt fart ordentligt, tror Linnea.

Störst i Sverige

Den nya bakelsen ingår i segmentet frysta desserter, och statistik som kom häromveckan visar att Frödinge nu har seglat upp i topp och är störst i Sverige vad gäller antal sålda produkter i just det segmentet.

– Totalt säljer vi omkring 3,5 miljoner produkter i det segmentet årligen. Vi har en helt annan marknadsbudget och fokus på just detta segment än tidigare, vilket har gjort att vi har ökat andelarna och antalet sålda produkter. Självklart är det jätteroligt att vi nu kan positionera oss som marknadsledare, säger Linnea Maine.

Hur går försäljningen av ostkaka?

– Det är den av våra produkter som har drabbats hårdast av prisuppgången på grädde och ägg. Det som är glädjande är att vi ser i våra undersökningar är att de som provar att äta ostkaka också tycker om den. Vi jobbar hårt med att göra den aktuell och positionera den på olika sätt, och vi har många personer att jobba mot som fortfarande inte har ätit ostkaka – närmare 70 procent av vår befolkning.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt