Annons:

  • FRÖDINGE EXPANDERAR OCH SJÖSÄTTER UNIKT SAMARBETE

    Anders Törngren, produktionschef, och Linnea Maine, kategori- och marknadsansvarig, berättar om ett samarbete med Astrid Lindgren AB som har resulterat i en ny produkt. Foto: Micael Rundberg/Pressbild

  • FRÖDINGE EXPANDERAR OCH SJÖSÄTTER UNIKT SAMARBETE

    Vecka 11 lanseras Frödinges nya Pippi-tårta i landets butiker. Foto: Pressbild

FRÖDINGE EXPANDERAR OCH SJÖSÄTTER UNIKT SAMARBETE

Ett samarbete mellan Frödinge och Astrid Lindgren AB resulterar nu i en gemensamt framtagen produkt. Snart finns den nya Pippi-tårtan i landets butiker och med den följer en mängd aktiviteter. Samtidigt går Frödinge som tåget, utökar med ett nytt skift och nyanställer ett antal personer.

Annons:

Det har gjorts försök tidigare att hitta samarbetsformer mellan de båda klassiska och starka varumärkena med rötterna i Vimmerby kommun. Nu blev det ”tredje gången gillt”, som produktionschefen Anders Törngren på Frödinge beskriver det.

Detta har lett fram till att Frödinge i mitten av mars lanserar sin nya produkt, Pippi-tårtan, i bland annat de stora livsmedelskedjornas butiker runtom i hela landet.

– Det är en klassiskt gräddtårta, som Astrids familj har varit med och tagit fram och godkänt – både vad gäller smaker, utseende och färgsättning. De båda bottnarna är lika orangefärgade som Pippis hår, jordgubbar var Pippis favorit så jordgubbsfyllningen var given, sedan är tårtan toppad med Pippi-strössel och bokstäver – allt lekfullt förpackat, berättar Linnea Maine, kategori- och marknadsansvarig på Frödinge, som har varit med och jobbat fram samarbetet och den nya produkten.

– Vi tog fram tre tårtor där ett av Astrids barnbarn hade bestämmanderätt om vilken tårta vi skulle gå vidare med, och det blev denna.

Guldbiljetter i tårtorna

Men samarbetet mellan Astrid Lindgren AB och Frödinge sträcker sig längre än till att ”bara” omfatta en tårta.

– Vi har haft många kontakter med Astrid Lindgrens Värld också, och tillsammans med dem jobbat vidare med gemensamma aktiviteter – både lokala och riksomfattande. I vissa tårtor kommer det exempelvis gömma sig guldbiljetter som bland annat ger möjlighet att vinna biljetter och boende till Astrid Lindgrens Värld, berättar Linnea.

Den nya tårtan ingår i segmentet frysta desserter, där Frödinge för en tid sedan seglade upp i topp och nu är störst i Sverige vad gäller antal sålda produkter.

– Totalt säljer vi omkring 3,5 miljoner produkter i det segmentet årligen. Vi har en helt annan marknadsbudget och fokus på just detta segment än tidigare. Självklart är det jätteroligt att vi nu kan positionera oss som marknadsledare, vilket jag tror och hoppas att vi kommer förstärka ytterligare i och med den nya Pippi-tårtan, säger Linnea Maine.

Nytt skift och nyanställningar

Men nyheterna från Frödinge stannar inte där. En stor ökning på exportsidan gör att man nu genomför stora förändringar i produktionen och är på gång att anställa flera nya medarbetare.

– Från och med vecka 8 kommer vi att utöka med ett skift i tårtproduktionen och nyanställer därför åtta personer – vi går som tåget, är nu strax under 100 anställda och både omsättning och resultat följer planen. Vad gäller exportsidan så är det främst gamla kunder som har börjat ta mer av våra produkter. Att vi då får fler antal produkter kommer göra att vi ökar volymerna också, säger Anders Törngren.

– Vi har haft export som ett fokusområde, och det ger frukt nu. Det är framför allt inom dagligvaruhandeln som vi har tagit marknadsandelar och inom en snar framtid kan man köpa våra produkter i 38 länder – allt från Japan och Australien till Colombia och USA, berättar Linnea Maine.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt