Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

  • Stefan Wernholm och Stefan Gustafsson kan summera en spännande tid efter omstarten. Foto: Simon Henriksson

  • Det är full fart i produktionen igen.

Så går det för Älö Trä efter konkursen: "Står inför ett spännande halvår"

I april försattes Älö Trä i konkurs. I maj fanns nya ägare på plats – och ett drygt halvår har produktionen varit igång igen.
– Vi har hållit vår plan vad gäller omsättning, personal och de bitarna, säger vd:n Stefan Wernholm.

Annons:

Nyheten att det framgångsrika företaget Älö Trä AB försatts i konkurs slog ned som en bomb i april 2019. En dryg månad senare stod det klart att företaget fick nya lokala ägare – och att verksamheten skulle leva vidare.

Ett halvår har gått sedan dess och vi bestämde oss för att sitta ner med ledningen inför jul för att få veta hur det har gått efter omstarten.

– Vi tog över i början av juni på allvar och vi börjar se hur vägen framåt ser ut. Det är fortfarande en krokig väg framåt och vi har inte bestämt oss helt för inriktning. Det beror på vad kunderna och marknaden vill, men vi har att göra hela tiden, säger vd:n Stefan Wernholm.

Stefan Gustafsson, som arbetar med försäljning och ingår i ledningsgruppen, säger att marknaden inte är särskilt enkel för stunden.

– Det är bostadsbrist samtidigt som byggbranschen viker. Det är en knepig ekvation för vi har konstant bostadsbrist. Nu drar alla lite i handbromsen, men vi har fått tillbaka flera tidigare kunder. Det fick vi ganska snabbt och det är det mest positiva. Det är gamla relationer som vi har vårdat väl, säger han.

Var ni rädda för att ni inte skulle få det?

– Det fanns givetvis med i tankarna, att de hade hittat nya leverantörer. Men vi hade en god känsla. En av våra större kunder hittade en annan leverantör under konkursperioden, men vi har fått tillbaka den kunden helt och hållet. Det gäller att vara duktig hela tiden och att vi har fått tillbaka dem är för att vi har en god renommé sedan tidigare, säger Wernholm.

"Kan bli långa processer"

Bland de nya delägarna hade samtliga haft med Älö Trä att göra tidigare.

– På det sättet har samtliga följt Älö Trä länge. Vi har ett upparbetat arbetssätt och det är jättebra för oss. 

Älö Trä arbetar mycket mot kommuner och regioner. Det innebär att man måste förhålla sig till LOU, lagen om offentlig upphandling. 

– Det gör att det kan bli väldigt långa processer. Även om man tagit hem ett anbud, så kommer det överklaganden och annat. Når man inte upp till alla villkor får man inte jobbet. Man vet aldrig innan. 

– Vi har anbud inne nu, men det går inte att säga något förrän det är klart. Det är rätt stora grejer men vi vågar inte säga något förrän det synats eller överklagats. Vi gör samma sak mot andra, så det är inget konstigt. Vi granskar och överklagar förstås också i motsvarande läge.

"En stor fördel"

Cirka halva Älö Träs omsättning ligger på toalett- och servicehus. 

– Där har vi jättebra projekt på gång. Det är bra drag när det gäller campingplatser och anläggningar, framför allt när det gäller campinganläggningar. Det är servicehus med tvättstugor, familjerum och toaletter. 

Älö Trä jobbar vitt och brett och några av de större företagen man jobbar mot är BoKlok Housing i Malmö, Anebygruppen och PEAB Byggservice. 

– Det är roligt att vi får förfrågningar, att vi får vara med och räkna och att det är så intressanta förfrågningar. Att jobba med trä är en stor fördel för miljön och det märker vi när vi pratar med blivande kunder. 

Började med 14 anställda

När 2019 snart blir 2020 kan Älö Trä summera ett annorlunda år. Men efter omstarten har det gått som ledningen tänkt sig.

– Vi hade jättestora förväntningar och det har gått väldigt bra. Vi har hållit vår plan gällande omsättning, personal och de bitarna. Allt kanske inte riktigt blev som man tänkt sig, men det blev en annan väg. Vi står inför ett kommande halvår som kommer bana väg för oss. Trillar det in som vi vill blir det riktigt bra. Får vi inte de ordarna vi hoppas på och har otur kan det bli jobbigt. Men går det som vi vill får vi tänka till för då kan vi ha världens skönaste utmaningar. Då blir det spännande. 

När Älö Trä började om igen var man 14 anställda med noll omsättning.

– Vi hade kalkyler förstås, men var inte stenklara med hur det skulle bli. Det har dykt upp grejer, mycket sånt vi hade inte räknat med och kunder vi inte visste om skulle komma. Även om det blir en viss avmattning på marknaden så finns det stora bostadsutvecklare som fortsätter. Det gäller att hitta de som inte känner av konjunkturen lika mycket. 

Nu är Älö Trä närmare 25 anställda, men går ned lite kring jul- och nyårshelgen.

– Vi kommer dra igång med 25 efter årsskiftet. Vi jobbar på att hitta egna koncept, det måste vi också ha och vi jobbar för att hitta det. Som det känns nu känns det fantastiskt bra. Jag är full av positivitet, säger Stefan Wernholm och fortsätter:

– Med tanke på allt som kan hända med bygglov och det glapp det kan ge i produktionen är det viktigt med egna produkter som toalett- och servicehus, så att vi har flera ben att stå på. Jag tror på det, att inte ha alla ägg i samma korg. Vi lägger en pusselbit i taget och är på rätt väg.

Älö Trä vill gärna hitta en långsiktig kund för att kunna säkra en längre period.

– Om en kund säger vi kör ett till två år, då vet man det. Då kan man investera, men det är tufft. Ingen vill binda upp sig för hårt till någon.

"Engagerad personal"

Även om mycket fortfarande är oskrivet inför det kommande året är ledningen väldigt nöjd med sin personal.

– Vi har en väldigt engagerad och delaktig personal. Det ska vi fortsätta med, vi ska vara en jättebra arbetsplats, det är då vi kan lyfta. 

Men om ordrarna kommer dyker nästa problem upp: finna rätt personal.

– Det trixiga är att hitta rätt kompetens och hitta personal som snabbt kan komma hit och jobba, säger Stefan Gustafsson. 

Är merparten av er personal de som jobbade här innan konkursen?

– I stort sett alla är tillbaka, men vi har också kunnat komplettera med en del andra från andra företag som haft det lite tufft. Kompetensen och inställningen är superviktig. Men som det är nu har vi ett ständigt flöde av förfrågningar, så det känns positivt.

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Gå tillbaka till mobilversion