Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du detta. Här kan du läsa mer om cookies.Jag förstår, ta bort detta

Annons:

Här, vid Oxgården, är det nu fritt fram för handelsetableringar. Foto: Vimmerby kommun

KLART: Här kan Vimmerby få ett nytt handelsområde

I går sa kommunfullmäktige ja till ett nytt handelsområde vid Näsrondellen i den norra delen av Vimmerby. En hel del kritik mot området har framförts under processens gång – men i fullmäktige var politikerna eniga.

Annons:

Det är vid rondellen som korsar Lundgatan och Prästgårdsgatan som det nu blir fritt fram för handel. När miljö- och byggnadsnämnden fattade beslut i frågan i oktober skrev man såhär i beslutet: 

”Närboende vill hellre se området som det är och ser inte någon fördel med ett nytt handelsområde på denna plats. Man är orolig över hur man kommer bli påverkad av försämrad utsikt i och med att upplag av containrar, pallar och inlastning av varor kommer finnas på handelsområdet. En sakägares förhoppning är att detta vackra och välskötta skogsbestånd bevaras vilket är ett vackert område i stadsbilden. För att säkerställa bevarandet av skogspartiet önskar man att området ska klassas som ett skyddsvärt område”.

Efterfrågat annan lösning

När frågan nu gick upp till kommunfullmäktige blev det också ett positivt svar. Oppositionsrådet Helen Nilsson (S) var uppe i talarstolen och meddelade att partiet efterfrågat en annan lösning för infart till området, men fått besked om att det helt enkelt inte är möjligt.

Fullmäktige var enigt i beslutet som kan överklagas. Den yta som godkänns för handel är 7 081 kvadratmeter. Hela planområdet är 9 315. Marken ägs av Vimmerby kommun och är benämnd som naturmark i dagens översiktsplan.  

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

14 kommentarer

Gösta 2019-12-17 20:47:24

Om träden hade fått stå kvar, så skulle de kunna fortsätta binda koldioxid från luften. Men nu kommer alltså den koldioxidfällan försvinna pga ett måttligt begåvat beslut av Vimmerby kommun. Investera 80 miljoner i en flygplats utan att ta ner ett enda träd. Men detta tilltag är direkt klimatvidrigt och otidsenligt. Tillkommer massa betong som kommer förstärka växthuseffekten samt smutsiga båttransporter från Kina med handelsvaror av lägsta tänkbara kvalité som ändå kommer slängas i havet efter en kort tid så att skarpsillarna missbildas och mängden människoföda minskar så att vi måste överleva på pizza och bearnaisesås. Ursäkta men IQ fiskpinne så sant som Helen svär i KF.

Utflyttad 2019-12-17 20:51:29

Vad fan håller ni på med där hemmavid? Det här är ju så jävla sjukt. Tar det 5min att gå till stan därifrån? För helvete kommunen, vill ni se någon alls flytta hem igen? Så jävla stört.

Tjänsteman 2019-12-17 21:13:12

Handelsområde ? Tror snarare att Coop har planer på att etablera en butik där och stänga ned den som ligger i stan.
Det viskas om det!

Cirkus Cirkus 2019-12-17 21:39:23

Eeh, jo, asså, undrar bara varför? Hur och när kläcktes idén till detta, och vem har drivit frågan?

Det måste finnas en genialisk tanke och en fantastiskt genomarbetad förstudie som pekar på hundratals goda effekter som på lång sikt är till gagn för samtliga invånare i Vimmerby kommun, eller?

Retailer 2019-12-17 22:30:16

Beslutet visar den totala inkompetens politiker och tjänstemän har om handel. Vi behöver inga mer dagligvarubutiker. Lägg tid, resurser och kompetens på att skapa en levande stad. Rekrytera butiker i sällanköp, fyll tomma butiker och anställ en centrumledare som skapar aktiviteter.. det händer ju knappast något på stan. Torget en öken. Vakna innan hela stan är stendöd!

Michael 2019-12-17 22:42:47

Behövs en närbutik precis där, till och med har MAX guldläge här.
Utsikt! Skyddsvärt! Miljöaspekter!Betong!

Sämsta motargumenten jag någonsin skådat. Som vanligt ligger annat bakom ÖK.

Sven.s 2019-12-17 23:26:30

Lugnt Gösta jag klimat kompenserar med att lova plantera igen”öppna landskap” i vår närbygd så vi slipper kor på dessa marker vilket är de riktiga miljöbovarna gällande CO med med dubbla arean med produktiv granskog.

Byt ut alla politiker i Vimmerby 2019-12-18 06:10:53

Ytterligare ett beslut utan strategi. Läser man på så ska handelsområden ligga tillsammans och inte sprida ut dessa. Det behövs ingen Lidl eller ännu värre där.
Hade kommunen haft nån stake hade man anvisat en annan plats när nån knackar på dörren till Vimmerby. Där ska det vara skog. Punkt.

Galenskaper! 2019-12-18 07:28:13

Bor själv inte i stan, men är väl bekant med området och kan inte hitta något positivt med detta projekt.

Skrämmande att "Fullmäktige var enigt" i beslutet.
Sitter det verkligen ingen i denna församling som har vuxit upp (eller ens bor) i stan och ser hur vansinnigt det är att minska på de numera små grönområdena som återstår?

MA 2019-12-18 10:24:00

Gösta:Gamla träd binder inte koldioxid dom ska avverkas och ge plats för nya yngre träd. I övrigt tycker att har man valt att bo i en stad så får man räkna med att bo trängt. Bygg bostäder dör istället.

LÄGG NER DEN HÄR DÅLIGA IDÉEN 2019-12-18 12:34:58

Borde skapas en licens för att ens få ta viktiga beslut i kommunen. Ett krav måste införas på att ordentliga förstudier gagnar handeln i stort på ett ”nytt handelsområde” många i Vimmerby kallar det ett ”nytt skämtbeslut taget i rädsla” vidare borde det införas ett bäst föredatum på kommunpolitikerna. Man ska inte kunna sitta hur länge som helst och bara nicka med i alla dåliga förslag nåt geni kommer med. Det blir konsekvenser för den totala stadsbilden. LÄS PÅ ISTÄLLET!!!!! Finns inga belägg på att det är detta som behövs. Det som behövs är driv i det som finns samt jobba för att få in nya butiker till stan.

Michael 2019-12-18 12:40:28

Lidl som någon skrivit är också ett bra alternativ. Då får vi ju också ett högklassigt lågprisvaruhus med Europeisk touch.
Kvantum och skräpnetto behöver konkurrens. Här åker 1000 tals turister förbi var dag till AL.

Sten 2019-12-18 17:38:10

Vem ska handla där det var ju inte så många som handlade på Frendo?

Helt otroligt dumt. 2019-12-18 19:58:07

Stora och lilla krönsmon.
Måste finnas påtryckningar från spekulanter som inte vet att området blir svåråtkomligt för leveranser och kunder.
Hybris Vimmerby och Emil kanske ska öppna snickerboa.