Annons:

Helgée: ”Väntetid på sju veckor är inte akut”

Förvaltningschefen Anders Helgée anser inte att en väntetid för bygglov på sju veckor är ett akut problem. Foto: Hultsfreds kommun

Helgée: ”Väntetid på sju veckor är inte akut”

Karaktärshotellets vd Micael Glennfalk är inte särskilt förtjust i kommunens bygglovshantering. Förvaltningschefen Anders Helgée beklagar missnöjet – men menar också att förvaltningen gör vad den kan.
– Glennfalks ärende är inte så enkelt som han säger, menar Helgée.

Annons:

Under ett drygt halvår har Micael Glennfalk kritiserat handläggningen av bygglov, både i sin roll som moderat fullmäktigeledamot och som vd och ägare för Karaktärshotellet.

I torsdag gick Glennfalk till ett nytt frontalangrepp sedan hans företag fått vänta på bygglov i sju veckor. 

– Det är inte vår mening att det ska vara sådana här relationer med kunderna. I det här fallet förstår jag att Glennfalk känner sig stressad och vill komma igång, men det stora problemet här är att det tar fyra månader innan vi kan börja arbeta med ärendet, säger förvaltningschefen Anders Helgée.

 "Skulle kunderna tjäna på"

Bygglovsansökan kom in i mitten av december. Företaget missade sedan att skicka in den komplettering som krävdes för att få igång processen, vilket inte upptäcktes förrän i mitten av april. Först då blev ärendet komplett, men nu ligger det i förvaltningens kö.

Kommunen har, enligt lagen, tio veckor på sig från att ett ärende blir komplett.

– I början av året låg vi på en handläggningstid på tre-fyra veckor, men det är dubblerat nu. Ärendetillströmningen är helt annorlunda nu än i vintras och det får vi försöka lära oss att hantera på ett bättre sätt. Vi måste vara mer proaktiva och fråga vad företagare har på gång så att vi kan ägna vår tid till hanteringen av bygglovsärenden istället för att diskutera det som gick snett. Det skulle vi och kunderna tjäna på.

 "Så enkelt är det inte"

Kommunen är fullbemannad för närvarande.

– Vi har en jättebra bemanning med olika erfarenheter. Några är väldigt färska och det tar lite tid innan de är inne i systemet, men jag ser positivt på framtiden och är övertygad om att vi kommer lyckas bra. Vi vill ha en annan process och att kunderna ska vara nöjda och måste hitta ett bra arbetssätt så att vi kommunicerar och hanterar ärenden så att folk blir nöjda. Men det krävs två för att dansa tango och vi måste bli inbjudna i processen tidigt. Kommer alla på en gång blir det lite köbildning och ärendena tar lite längre tid.

Hur lång tid ska ett bygglovsärende ta?

– Vissa kan gå snabbare och vissa tar längre tid. Vissa ärenden tar alltid minst fyra veckor och det beror inte på vår kompetens utan på svensk lagstiftning där vi måste höra grannar.

Det behövs ju inte i Glennfalks ärenden?

– Det är ett vanligt ärende, men bara för att det är ett delegationsärende går det inte att klubba direkt. Så enkelt är det inte. Skillnaden på ett delegationsärende och ett nämndsärende kan vara tio kvadrat, men det säger ingenting om komplexiteten i ärendena.

Hur många arbetstimmar tar ett ärende som Glennfalks?

– Jag kan inte säga hur mycket timmar det är i det här ärendet. Vi ska kontrollera om ritningarna uppfyller lagkraven och man kan inte säga att bara för att jag tycker att mina ritningar är okej måste tjänstemannen tycka det. Vi måste jobba med likställigheten inför lagen.

 "Har inte fördröjt"

Eftersom Karaktärshotellet byggt sin vinterträdgård utan bygglov fick man en sanktionsavgift. Nämnden sänkte beloppet med 75 procent, vilket innebar att notan blev knappt 25 000 kronor.

Glennfalk kritiserade att sanktionsavgiften hanterades snabbare än bygglovet.

– Det dök upp under ärendehanteringen. När det rör sanktionsavgiftern kommunicerar man med sökanden och ger den möjlighet att ta bort det man byggt för att slippa avgiften. Det gjorde man inte nu och att vi hanterade ärendet har inte fördröjt bygglovet.

 "Lite för enkelt"

Vid flera tillfällen har Glennfalk föreslagit två olika köer, med delegationsärenden i den ena och nämndsärenden i den andra.

– Det är lite för enkelt att ha en kö för delegations- och en för nämndsärenden. Vissa som är på delegation kan vara väldigt komplicerade. Det låter lite som att man tror att vi rullar tummarna, men är det paus i ett ärende så sysslar man med andra ärenden. Vi springer mellan tio olika ärenden samtidigt och så jobbar vi hela tiden. Är två ärenden aktiva samtidigt tar vi det som kommer in först.

Kommunen tittar på att ta fram en snabbkassa via e-tjänster.

– Vårt mål är att komma dit och kunna dra igång nästa år. Men även om vi har det måste ärendena remitteras och granskas av andra.

Hade det hjälpt Glennfalks fall?  

– Nej, det måste remitteras och granskas och det är en fråga som berör hälsa och liv. När vi pratar om snabbkassa handlar det exempelvis om garage, carport, altaner som inte strider mot plan.

Bedömer ni samhällsnyttan när ni prioriterar bland era ärenden?

– Som tjänstemän får vi inte göra det, men politikerna får göra det. Vi har tagit hänsyn till två grejer under den senaste tiden, en industri som brann ned och en förskola som fick översvämning.

 "Ganska normalt"

Förvaltningen har tagit in konsultstöd för att beta av kön.

– Vi jobbar stenhårt med det och har konsultstöd två dagar i veckan för att minimera väntetiden. Målet är att ligga inom ett par veckor för vanliga ärenden och fyra-fem veckor för större ärenden. Ur ett större perspektiv så är sju veckor inte lång tid, det är nog ganska normalt. Det finns många kommuner där normaltiden är tio veckor. Jag ser inte sju veckor som ett akut problem.

Är det aktuellt att tillsätta fler tjänster?

– Det ingår i analysen vi gör just nu. Vi tittar på en förändrad ärendehantering och på kundbehovet, men det är i sin linda just nu. Om ett halvår bör vi ha ett förtydligande. Under innevarande år kommer vi inte tillsätta fler tjänster, men det kan bli en omfördelning av resurser. Konkurrensen om inspektörerna är stenhård och varje vecka ringer det personer som vill dra folk från förvaltningen. Därför måste vi ha en bra arbetsplats där man tycker att det är kul att jobba.

Hur påverkas förvaltningen av kritiken?

– Det är människor som jobbar med det här och man blir ledsen när det står negativt om dem. Man sliter så mycket man kan. Sedan blir det lite fel ibland, men det är aldrig någons avsikt.

När tror du Karaktärshotellet kan få sitt bygglov?

– Inom en mycket snar framtid. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt