Annons:

Kommunala bostadsbolaget byter grafisk profil – här är nya loggan

Magnus Danlid och Johan Oléhn visade upp Vimarhems nya logotyp på måndagen. Foto: Ossian Mathiasson

Kommunala bostadsbolaget byter grafisk profil – här är nya loggan

Vimarhems tidigare logotyp och grafiska profil är ett minne blott. Nu blickar det kommunala bostadsbolaget framåt och byter grafisk profil. 
– Det är väl i betraktarens ögon vad det ska symbolisera men den ser förhållandevis positiv och glad ut. Det är det vi försöker vara i mesta möjliga mån, säger Vimarhems vd Johan Oléhn. 

Annons:

Vimarhem bjöd på måndagen in till platsvisning gällande nybyggnationen av 32 hyreslägenheter vid Uven i Vimmerby och lanserade den nya grafiska profilen och den nya logotypen som de har jobbat fram tillsammans med en reklambyrå. 

– Vi har haft samma hemsida i många, många år och tyckt att den har varit i behov av en uppdatering för att man ska kunna använda sig av sina egna uppgifter. Vi kom till den punkt att vi behövde en ny grafisk profil i form av nya teckensnitt och ny layout. De som har gott minne och kommer ihåg hur den tidigare loggan såg ut så var det en logga med stadsvapnet. Vi tyckte inte att det var ändamålsenligt att ha kvar det, säger Vimarhems ordförande Magnus Danlid. 

Johan Oléhn är väldigt nöjd med nya loggan och nya grafiska profilen. 

– Vi vill kunna synas och bli igenkända och den grafiska profilen är en del av det. Vi försökte uppdatera den gamla profilen och den gamla loggan men insåg snart att det inte var lönt, säger Johan Oléhn. 

"Bra modell som vi kommit fram till"

Den nya logotypen kommer vara en del av Vimarhems marknadsföring. 

– Vi kommer marknadsföra oss lite mer än vad vi har gjort tidigare. Det är i slutändan hyresgästernas hyror som vi ska förvalta på bästa sätt och skapa bästa möjliga kundnytta och då behöver vi hyra allt vi har i bostäder. Det är skälet till ny grafisk profil, ny logga och ny hemsida, säger Johan Oléhn. 

Den gamla hemsidan var gammal och otidsenlig, enligt Oléhn. 

– Den hade inte funktionerna som man kräver av en hemsida med att varje enskild hyresgäst ska kunna logga in med BankID för att utföra sina hyresbetalningar, felanmälningar och uppsägningar. Nu har vi en hemsida som uppfyller alla dagens behov och vi tycker att det är en stor dag. Det vi har varit ute efter är möjligheten till mina sidor. Leverantören av vår tidigare hemsida kunde inte erbjuda det så vi var tvungna att byta upplägg. 

Magnus Danlid berättar att projektet med ny logga har pågått i flera års tid då den gamla loggan är 25–30 år. 

– Vi har haft olika synpunkter men det är en bra modell som vi har kommit fram till. Loggan ska visa på framåtanda och symbolisera hus och vi tycker att formerna passar in i den grafiska profilen. Det är inte bara en logga som sitter på ett hus. 

Oklart vad projektet har kostat

Johan Oléhn vet inte vad den totala kostnaden är för ny logga, ny grafisk profil och ny hemsida. 

– Upphandlingen av den grafiska profilen landade på 50–60 000 kronor. Tanken var att vi skulle komplettera den med den gamla loggan som vi hade för avsikt att fräscha till. När vi bollade med reklambyrån så var vi rätt ense om att vi får ta ett omtag vad gäller loggan så det var inte med i det ursprungliga kostnadsförslaget. Vi utökade med att ta fram en logga och det har jag inte sammanställt vad det kostar. Jag kan tänka mig att det kostar lika mycket till, runt 100 000 kronor för logga och grafisk profil, säger Johan Oléhn och fortsätter: 

– Vad gäller hemsidan har vi en systemleverantör där hela vårt affärssystem ligger. Mina sidor är ett tillägg till deras tidigare tjänster som vi använder oss och vi har förhandlat oss till ett rätt så bra pris. Vår gamla hemsida var så daterad att det inte gick att uppdatera och göra justeringar och förändringar. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt