Annons:

Förtroendet för Postnord störtdyker –

Förtroendet för Postnord sjunker ännu mer. Foto: Pressbild Postnord/June Witzoe

Förtroendet för Postnord störtdyker – "Blir ledsna"

Förtroendet för det statliga postföretaget Postnord är allt annat än stort. Bara var tionde svensk har stort eller ganska stort förtroende för Postnord, visar Aftonbladet/Inizios mätning.

Annons:

Det statliga brevutdelarföretaget har ett väldigt svagt förtroende hos allmänheten. Nästan 70 procent uppger att de har mycket litet eller ganska litet förtroende för Postnord.

Det innebär att krisen är bra mycket djupare nu än för ett år sedan – då näringsministern kallade till sig Postnords ledning och krävde en förbättrad situation.

– Vi vill se tydliga förbättringar. Man ska kunna lita på att posten kommer fram i tid, sa Mikael Damberg till Aftonbladet för ett år sedan.

Antalet klagomål har dock minskat högst marginellt, från 7 499 i augusti 2016 till 6 275 i augusti i år. Detta trots att Postnord satsat mer bra på kundservice och information via projektet "Postnord lyssnar".

– Vi blir förstås jätteledsna över att inte ha våra kunders förtroende och vi är extremt medvetna om förtroendekrisen, säger Erika Ahlqvist som är chef för distributionen på Postnord. 

Fyra av tio drabbade

De flesta klagomålen handlar om försändelser som aldrig kommer fram och det Postnord kallar "övrigt", som kan vara förstörda varor, felaktiga aviseringar och hemkörningar som inte fungerar.

42 procent uppger i Aftonbladet/Inizios undersökning att de själva varit med om brev eller paket som aldrig kommit fram.

Tidigare i år skrev vi om Ronja Grieger Johansson och hennes förhållande till Postnord efter två händelser. Det kan ni läsa här.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt