Annons:

Lokal Ica-ägare om hotbilden:

Per Lindqvist äger Ica Kvantum i Vimmerby. Foto: Simon Henriksson

Lokal Ica-ägare om hotbilden: "Vi är inte skyldiga till inflationsrusningen"

Centralt har Ica gått ut och varnat landets handlare för en ökad risk för angrepp mot butiker och personal efter de skenande livsmedelspriserna. Den lokala Ica-ägaren Per Lindqvist har så här långt inte märkt av något.
– Men det är klart att personalen får mycket frågor, säger han.

Annons:

Det var tidigare i veckan som det i nationell media rapporterades om att livsmedelskedjan Ica i ett internt meddelande varnade landets handlare för en ökad risk för angrepp mot både butiker och personal. På sociala medier och olika nätforum har flera dödshot mot handlare identifierats. 

Bland annat går det att läsa på Flashback att det är "dags att hänga varenda girig Ica-handlare" och att "alla giriga jävla kräk som ligger bakom detta förtjänar att skjutas". 

Ica-handlaren Hasse Birgersson i Rottne utanför Växjö har fått flera hotfulla samtal från missnöjda kunder den senaste tiden, rapporterade SVT Småland tidigare i veckan. 

Per Lindqvist, som äger Ica Kvantum i Vimmerby, har inte märkt av detta, säger han.

– Nej, inga direkta hot. Det hoppas man också utifrån sitt yrke slippa. Däremot är det väldigt mycket frågor om priserna, varför vissa varor går upp och hur länge det ska hålla på. Vi kan bara svara utifrån den information vi har. Att ens behöva fundera över det här med hot känns jättemärkligt. Varken Ica, Coop eller Axfood är skyldiga till inflationsrusningen, säger han. 

Ministern kallar upp jättarna

Han pekar själv på foder-, el- och drivmedelspriserna som viktiga komponenter till detta. 

– Det är många delar, innan varorna når butiken, som det bygger på. Ica får, med störst marknadsandel, klä skott för mycket av den prishöjning som sker i alla butiker och kedjor. 

Nyligen kom också beskedet att finansminister Elisabeth Svantesson (M) kallar upp matjättarna för en diskussion om den senaste inflationssiffran, enligt TT. 

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, säger hon.

Det senaste året har matpriserna stigit med 22,1 procent, enligt SCB.

– Livsmedel är det som mest bidrar till den ökande inflationen. Därför kommer jag nu att kalla till mig de tre stora aktörerna för att föra en diskussion med dem om hur vi kan hålla nere priserna, säger Svantesson.

Per Lindqvist menar att det inte pågår någon prishöjning i onödan.

– Om butikerna, oavsett om det är Ica, Coop eller Axfood, skulle smyghöja priserna vore det oerhört oklokt ur ett långsiktigt förtroendeperspektiv. Ingen jobbar så.

Men nu kallas ju jättarna upp av finansministern?

– Som jag förstått har olika institut gjort sådana här körningar tidigare och inget pekar på att det pågår i någon bred omfattning. Jag har svårt att tro att någon skulle agera på det sättet. Däremot finns det ju exempel om att man försöker bromsa prisutveckling. Kaffet handlas över en tolveckorsperiod och senast tänkte alla märken sänka priserna med nio kronor kilot. Gevalia ville istället höja med nio kronor kilot. Då sa Ica, och de andra som jag förstått det, att vi kan inte köpa det när alla andra sänker. Därför har vi mycket färre Gevalia-produkter i sortimentet nu. Det handlar om att sätta tryck på en stor multinationell aktör och är ett sätt att säga att det här är inte okej.

Har informationssamtal med personalen

Under flera dagar har Ica Kvantums ledning haft informationssamtal med sin personal.

– Vi får många frågor och då vill vi att man ute i butiken ska kunna förklara vad vi drabbats av. Därför måste vi ge dem verktyg att svara professionellt. När det gäller papperet kan man förklara att det är en väldigt elintensiv bransch och mycket transporter. Det slår mot priset. När det gäller det är det uppvärmning och foder som slagit rätt i taket. Något annat som också driver på det här är att den svenska kronan är så svag. Man får mindre för pengarna när det gäller varor som importeras. Mycket bygger på en föreståelse från kunderna också. Vi har en hyreshöjning på 10,2 procent. Det är en halv miljon kronor för oss. Utöver det har vi el, slopade rabatter på arbetsgivaravgifter och så vidare, säger Per Lindqvist.

Märker ni att kunderna köper färre produkter av det som stuckit iväg mest?

– Ja, man väljer och styr om. Det kan handla om att man växlar märke eller går mer för kampanjprodukter. Det märks jättetydligt och påverkar våra marginaler. Men det är inte synd om oss. Det jag menar är att man måste kunna föra diskussionen på ett vettigt och bra sätt. Vi alla hoppas ju att det här planar ut och vänder.

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt