Annons:

DEBATT: Nu är det dags att satsa på Kalmar län!

Alla gruppledare i Region Kalmar har undertecknat det gemensamma debattinlägget. Foto: MostPhotos

DEBATT: Nu är det dags att satsa på Kalmar län!

Kalmar län är viktigt för landets tillväxt och gröna omställning! Men när staten satsar på infrastrukturen blir det inte mycket som kommer länet till del. 

Annons:

Kalmar län har ett starkt näringsliv inom bland annat tillverkningsindustri, besöksnäring och gröna näringar. Exempelvis står länet för 25 procent av landets totala kycklingproduktion men producerar också en mängd andra livsmedel som transporteras ut till resten av landet.

Scania, producent av lastbilshytter i Oskarshamn, har ca 220 lastbilar som dagligen transporterar gods in och ut från anläggningen. Majoriteten av dessa hytter går på export till andra länder. Södra Cell i Mönsterås planerar för en grön satsning värd ca två miljarder. En ny fabrik för sulfatlignin som ett steg i att bättre nyttja råvaran, det vill säga varje träd. Med denna investering kommer Kalmar län att bli världsledande i produktion av sulfatlignin. Några exempel på företag som är inte är viktiga endast för länet utan för hela landet.

*

Kalmar län är i stort behov av ökade statliga anslag till väg- och järnvägssatsningar, men verkligheten är att länet under en lång period fått lägst tilldelning i landet per invånare. Den nya planperiodens tilldelning är inget undantag. Nu har samtliga partier i Region Kalmar län fattat beslut om ett gemensamt ställningstagande kring infrastrukturprioriteringar genom ett positionsdokument.

Dokumentet tydliggör de strategiska investeringar som är av stor betydelse för länets invånare och näringslivets utveckling samt kan bidra till att skapa förutsättningar att stärka länets utveckling och motståndskraft. Prioriteringarna är viktiga för att Kalmar län fortsatt ska bidra till hållbar tillväxt i Sverige och Europa.

*

Regeringens proposition för den kommande 12-årsplanen anger tydligt ställningstagandet att hela Sverige ska fungera och det ska finnas utvecklingskraft i hela landet. Detta är helt i linje med det övergripande transportpolitiska målet att säkerställa en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i hela landet. Dock speglar inte siffrorna, sett till tilldelningen till Kalmar län, det nationella målet. Att prioriteringar ibland behöver göras i vissa regioner är acceptabelt men när det aldrig blir vår tur så blir det inte rimligt. Hur ska då hela Sverige kunna fungera?

Länets bristfälliga vägnät och järnvägarnas otillräcklighet utgör idag ett hinder för utveckling, tillväxt och konkurrenskraft. För att Kalmar län ska kunna fortsätta bidra till Sveriges utveckling behövs möjlighet till funktionella transporter som stöder både näringsliv och samhälle. Ett robust och välfungerande transportsystem ger oss även förmåga att hantera oönskade samhällsstörningar.

Det är nu dags att vända trenden! 

Satsningar i Kalmar län är inte dyrt och en bråkdel av regeringens tilldelning i kommande plan skulle lösa alla länets prioriterade infrastrukturprojekt. Det är inte orimligt att begära att Trafikverket ska följa det trafikpolitiska målet så att alla i hela landet får rättvis fördelning av satsningarna. Låt hela Sverige fungera och ge Kalmar län chansen att bidra till utvecklingen i Sverige och Europa samt låt det bli fortsatt möjligt att bo och verka även i vår del av landet!

Angelica Katsanidou (S), gruppledare

Malin Sjölander (M), gruppledare

Martin Kirchberg (SD), gruppledare

Jimmy Loord (KD), gruppledare

Karin Helmersson (C), gruppledare

Lena Granath (V), gruppledare 

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt