Annons:

GLENNFALK: Bör Vimmerby inrätta en krångelombudsman?

Vimmerbys Näringslivsarbete belönas inte med bättre ranking.
Det kan konstateras efter flera år av försök att uppnå bättre resultat.

Annons:

Det har varit olika kriterier som dragit ned resultatet. Ena året var det dåliga vägar och tåg/flygförbindelser, andra gången var det urusel fiberuppkoppling, tredje gången byråkratisk myndighetsutövning och obefintliga företagskontakter.

Kommunen har varje mandatperiod försökt att ta tag i arbetet och trots ansträngningar blir förbättringen knappt märkbar i rankingen.

*

Vad göra? Kommunen satte igång ett projekt som heter ”Allas Vimmerby” som tyvärr nu raserats till en del av striderna i stadshuset: hur ska företagen och kommunen kunna arbeta tillsammans när inte ens politiker och tjänstepersoner i stadshuset klarar det, undrar folk på gatan.

Det är sannolikt en hel del ledsna miner nu bland företag, organisationer, tjänstepersoner och politiker. ”Allas Vimmerby” var ju en så eftersträvansvärd vision som verkligen skulle skapa ”Vimmerby-andan”. Nu är ”Vimmerby-andan” något annat för en tid…

Man måste dock understryka att den största delen av politikerkåren, för att inte säga nästintill alla, har en god relation med tjänstemännen och ledningen. Det borde gå att uppgradera till "Allas Vimmerby 2.0." Det vore synd om allt det arbetet nu blev förstört. Man får kavla upp ärmarna och börja återskapa förtroendet. Det man kan lära sig är att inget går att ta för givet och att förtroende byggs i vardagskontakterna mellan människor. Det är en process som ständigt pågår. 

*

Om, och när, man nu får igång en nystart med nya politiska krafter i stadshuset så finns det en hel del tips man kan ta från andra kommuner, för att förbättra resultatet i rankingen. Jag har skrivit det förut; det är myndighetsutövningen (= tjänstemän som styrs av riksdagsbeslut och lagar och som därmed är myndighetsutövare) som främst påverkar företagens betyg.

Det är attityden i tillståndskontakter, i servicekontakter, i ärendehantering som de bra betygen beror av, om allt fungerar som det ska. Likaså de dåliga betygen, om allt fungerar dåligt.

Två myndighetsområden har under många år haft högt betyg från företagen: hantering av alkoholtillstånd och räddningstjänstens besiktningar för att följa regelverket i brandskyddet. Området som tidvis haft dåligt betyg har varit livsmedelskontroller (ibland faktura utan någon kontroll alls) och bygglovshantering (ibland en orimlig hanteringstid).

De lokala myndigheterna styrs av riksdagsbeslut och lagstiftning. Tyvärr finns det stort tolkningsutrymme varför ett "ja" i en kommun kan bli ett "nej"i en annan, trots samma förutsättningar.

*

Företagarna har tvingats bli mer pålästa. Själv rekommenderar jag Näringslivets Regelnämnd (www.nnr.se) som dessutom har en blogg och nyhetssida med inslag från hela Sverige.

Nu i veckan skrev det utmärkta kommunalrådet Peter Danielsson i Helsingborg (var med i diskussionen som Reinfeldts efterträdare) en blogg under rubriken ”Vad är en krångelombudsman?”

Det är just vad Helsingborgs kommun nu infört, och det är till denne medborgare och företag vänder sig när man tycker reglerna är för krångliga. Eller när en ansökan är för besvärlig.

Vilken utmärkt idé!

Danielsson förklarar att skälet till införandet av krångelombudsmannen är att de vill fortsätta utveckla servicekulturen i kommunen. För er som inte förstått så är kommunens tjänstepersoner, även myndighetsutövare som ska utöva kontroller, också skyldiga att ge medborgarna service. Det är bara det att olika tjänstepersoner har olika definition av vad service är, åter andra tycker att 99% av arbetsdagen ska gå åt till kontroll och 1% till service...

Men överlag är just att identifieras som en "servicekommun" vitalt för bra betyg i rankingen. Företaget betalar många skatter och avgifter dubbelt idag. Man vill åtminstone ha service och en positiv attityd för pengarna.

*

Nåväl, i Helsingborg tänker man till.

Här spinner man på de idéer som ligger bakom barnombudsmannen, slöseriombudsmannen, justitieombudsmannen etc. – att en ombudsman samlar in åsikter och lämnar sedan omdömen om det som hänt var rätt eller fel.

Peter Danielsson skriver i bloggen att man vill avkrångelfiera (krångligt ord som kanske ska anmälas till ombudsmannen direkt…) den kommunala verksamheten.

Man har gjort ombudsmannen tillgänglig via hemsidan och stadens kontaktcentrum. Alla ärenden som krångelombudsmannen tar upp publiceras på hemsidan, dock anonymiseras alla ärenden av hänsyn till den som anmält.

Kanske är det något att ta efter? Om Vimmerby kommun på sin hemsida publicerade alla klagomål man får, och givetvis svar på dem, för allmänhetens beskådning? 

Kanske för att öka kommunikationen, transparensen och även ge alla en överblick av vad det är som är fel, och kanske också se och förstå vad kommunens myndighetsutövare (och andra) gör som är bra, och för att förbättra sig ännu mer?

Bra kommunikation och information är alltid till nytta.

Fotnot: Journalisten, entreprenören och f.d. kommunalrådet (m) i Vimmerby (2010-2015) Micael Glennfalk, skriver återkommande krönikor i DV, där synpunkter på politik och samhällsföreteelser lokalt, regionalt och nationellt framförs. Krönikörens åsikter är alltid hans egna och inte DV:s.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt