Patrik Sandstedt, vd och ägare Sandstedt El, med några av de 60 medarbetarna. ”Vi sätter alltid medarbetarna i fokus. Det innebär att vi jobbar mycket med erfarenhetsutbyte. Hos oss är alla lika mycket värda – oavsett titel”
Foto: Pressbild
I början av november stod det klart att en av Vimmerbys mest välkända elfirmor gått i konkurs efter några år i nytt ägarskap. Sju anställda blev utan jobb – men inte särskilt länge.
Nässjöbaserade Sandstedt El meddelar nu att man anställt samtliga och startar upp i Vimmerby med omedelbar verkan. Det rör sig om en projektledare och sex elektriker.
Patrik Sandstedt är mycket glad över satsningen:
– Att man får chansen att rekrytera ett gäng erfarna proffs med stark förankring i bygden och ovärderlig lokalkännedom händer inte så ofta. Att tillfället gavs i Vimmerby är dessutom en lycklig omständighet. Vi har diskuterat en etablering i kommunen under en längre tid. Här finns affärspotential, samtidigt som det går i linje med vår verksamhetsidé att satsa på lokalsamhället. Företag och privatpersoner på mindre orter har ju samma behov av ny smart teknik och energieffektiva lösningar, som dom i storstan, säger han.
"Jättespännande utveckling"
Sandstedt El grundades i början av 2000-talet och har haft en stabil tillväxtresa. Huvudkontoret ligger i Nässjö, men företaget har även kontor i Jönköping och Habo.
Sammanlagt har företaget ett 60-tal medarbetare och en årsomsättning på mellan 60 och 80 miljoner kronor.
– Det har varit en jättespännande utveckling på elsidan som en följd av digitaliseringen. Som elektriker måste vi kunna hjälpa våra kunder att ta till sig och använda den nya tekniken: från bredband, WiFi och smarta hem-lösningar typ Google, till energieffektiv och snygg belysning med olika styrmöjligheter. Vi har också skaffat oss specialkunskap inom infrastruktur och laddstolpar för elbilar samt solceller. Sedan är vi ju elektriker i grunden med allt vad det innebär av traditionella el- och entreprenadjobb, säger Patrik Sandstedt som betonar att man noga kommer att lyssna in Vimmerbybornas behov och anpassa sitt erbjudande därefter.
21 november startdatum
Redan den 21 november drar företaget igång verksamheten i Vimmerby. Då finns sex fullutrustade servicebilar på plats för nya uppdrag.
– Bra service och hög tillgänglighet är vårt signum. Oavsett om du är privatkund eller företagskund så ska det var lätt att få tag på oss och boka ett jobb. Vi har en bokningstjänst på webben – så Vimmerbyborna kan gå in och boka redan nu.