Annons:

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Magnus Frodig från Vimmerby var lördagens stora vinnare när han tog hem förstapriset i kategorin USA-bilar 50-90-tal samt Folkets röst. Foton: Bertil Andersson

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Förstapriset i klassen Veteranmotorcyklar vanns av Åke Rydén, Vimmerby för sin Colibri Furir från 1919.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Anders Knutsson pustar ut efter några fartfyllda rundor i skogen.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    "Det ska vara husvagn".

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Chevrolet Corvette Stingray från 1966 som ägs av Magnus Frodig, Vimmerby.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Den här gamla Forden lär nog vara kring 100 år.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Det går att åka fort även med en gammal Volvo PV 544.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Kön ringlade sig lång till inträdet till motorfesten i Locknevi.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Det var lite utav Grålle-tema i år. Här ses Jan Gunnarsson köra fram sin Fergusson traktor till scenen och för en intervju.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Lennart Ahlsén från Nässjö vann förstapris i kategorin sportbilar. Det var faktiskt den 40:e gången som den har fått förstapris vid en motorträff.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Lennart Klaesson från Alstermo vid sin Ford Zephyr Six från 1953.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Lennart Klaesson i baksätet där han minns att han åkt som tolvåring. Långt senare blev han ägare till bilen.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Locknevi Classic Motorshow har blivit en omtyckt mötesplats för motorintresserade.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Okänt antal besökare. En uppskattning från arrangörshåll säger 2200-2300 personer och det kan ha varit betydligt fler.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Rallyuppvisningen är ett omtyckt inslag. I år blev det en något dammig tillställning.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Även på parkeringen fanns det rikligt med entusiastbilar.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    En väldigt nöjd Magnus Frodig vänder hem till Vimmerby med två fina priser i bagaget.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Det var faktiskt svårt att hinna se allt då man dessutom träffar en massa bekanta hela tiden.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    En väldigt udda USA-bil, en Chevrolet Corvair från tidigt 60-tal med motorn monterad längst bak.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    En charmig liten Fiat.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Stor trängsel och livliga diskussioner i marknadsstånden.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    En härlig gammal VW-bubbla.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Det fanns även en marknadsavdelning med fordonsdelar och verktyg.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Solvig Zeilon fick andrapris i klassen veteranbilar 1930-50-tal med sin Buick från 1932.

  • Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

    Förberedelser inför lördagens rallyuppvisning.

Stort bildspel från motorfesten i Locknevi som drog rekordpublik

Parkeringen fylldes tidigt på dagen och kön till inträdet ringlade lång. Bygdegårdsföreningen uppskattar att mellan 2 200-2 300 personer besökte lördagens tillställning av Locknevi Classic Motorshow. 

Annons:

I år var det 24:e gången som Locknevi Classic Motorshow genomfördes. De senaste 16 gångerna har den kända radioprofilen Bengt Grafström varit konferencier, en uppgift som han sköter så förträffligt att han lär få fortsätta. 

– Det började med att jag hade en svåger som bodde här i Locknevi och på det viset kom i kontakt med föreningen och sedan har det bara rullat på, säger Bengt Grafström. 

Det var en blandad samling med fordon att se, både små och stora bilar, motorcyklar, mopeder, lastbilar och traktorer, samt en större marknad med fordonsdelar och verktyg. Dessutom kördes en rallyuppvisning på en slinga i skogen. Det dammade rejält när bilarna sladdade på den kurviga grusvägen.

Unik bil med udda historia

Skyltarna med information vid respektive fordon skvallrade om många långväga deltagare. Exempelvis ryktades det om att Torsten Nilsson hade åkt hela vägen från Färjestaden på Öland med sin John Deere-traktor av äldre modell. Om det stämmer lär det ha varit många timmar på vägen då den förmodligen inte går mycket fortare än 20 kilometer i timmen. 

Lennart Klaesson från Alstermo körde en Ford Zephyr Six från 1953. En tämligen unik bil med udda historia. Bilmodellen tillverkades i England och kom i nedmonterade i lådor till Stockholm där den sedan kom att skruvas ihop.

När produktionen var som mest lyckades man sätta ihop 40 bilar per dag. Av dessa finns ett ytterst fåtal kvar och får ses som ett udda inslag vid en sådan här motorträff. Lennart hade en speciell koppling just till detta exemplar. 

– Jag åkte faktiskt i baksätet i den när jag var tolv år. Det var en bonde som ägde bilen och jag var med för att plocka potatis. Jag köpte den vid påskhelgen 2016 och då hade den stått övergiven en längre tid i en lada. Den var inte i det finaste skick så en omfattande renovering fick genomföras. Jag har gjort precis allt arbete helt själv. Svets, lackering samt sytt ny inredning. Ett lite avsteg har gjorts från originalet. Nyansen i lacken är den rätta men en gnutta metallic har tillförts, säger Lennart Klaesson.  

Lennarts sportbil prisades igen

Tyget i inredningen är heller inte helt original men passar väldigt väl. Lennart visar bilder på hur det såg ut tidigare och man konstaterar att det är en klar förbättring. Bilen blev klar i augusti 2019 och har därefter rullat cirka 500 mil.

En av dagens alla pristagare var Lennart Ahlsén från Nässjö som tog hem förstapriset i klassen Sportbilar. Lennart börjar bli van då hans MGA 1600 Mark I Roadster från 1961 med dagens vinst inräknat vunnit hela 40 gånger. 

Jag har haft bilen i 30 år och den har gått totalt 51 tusen mil. 1996 blev bilen vald till Sveriges snyggaste sportbil i en omröstning med 600 deltagare. Bilen kom till Sverige 1991 från Californien, USA och för 20 år sedan plockades den ner för en rejäl renovering och därefter rullat åtskilliga ytterligare mil. Det blir cirka 1 000 mil då jag är en flitig besökare på olika bilträffar.

Bland övriga pristagare kan nämnas Vimmerbybon Magnus Frodig som tog hem förstapriset i kategorin USA-bilar 50-90-tal samt Folkets röst. Det senare förmodligen utställningens finaste och för det fordon som besökarna valt. Bilen som tilldrog sig gillandet var en silverfärgad Chevrolet Corvette Stingray från 1966. Det var verkligen känslor när en rörd Magnus tog emot priset, då han inte vunnit något sådant tidigare.

Bertil Andersson

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt