Annons:

Efter anmälan till Skolinspektionen – nu bemöter rektorn kritiken

Josephine Svensson är rektor för åk 7-9 på Astrid Lindgrens skola i Vimmerby. Hon bemöter nu den kritik som riktas mot skolan i en anmälan till Skolinspektionen. Foto: Jakob Karlsson

Efter anmälan till Skolinspektionen – nu bemöter rektorn kritiken

I måndags kunde vi berätta att en anonym anmälan har skickats in till Skolinspektionen mot Astrid Lindgrens skola i Vimmerby. Nu bemöter rektorn för högstadiet, Josephine Svenson, den kritik som framförs i anmälan.

Annons:

Det var den 30 oktober som Skolinspektionen tog emot den anonyma anmälan mot Astrid Lindgrens skola.

I anmälan uttrycker personen oro över att ”elever på högstadiet inte får den garanterade undervisningstiden de ska ha, dels på grund av många inställda lektioner och dels på grund av att det ofta är schemabrytande aktiviteter som mentorsdagar, idrottsdagar, pysseldagar, luciavaka, elevens val för åk 7 m.m.”

I anmälan skriver personen också att ovanstående problem har påtalats för skolan vid upprepade tillfällen.

Rektorn bemöter kritiken 

Josephine Svensson är rektor får årskurs 7-9 på Astrid Lindgrens skola, och hon känner inte riktigt igen sig i det som den anonyma anmälaren skriver, även om hon har full förståelse för att vårdnadshavare blir oroliga när lektioner ställs in.

– Vi anser dock inte att det är ”många inställda lektioner” här. Visst förekommer det att lektioner har ställts in, men då på grund av svårigheter med vikarier. Vi har ibland svårt att hitta arbetskraft som vill jobba extra. Dock har tillsynsansvaret alltid uppfyllts, säger hon.

– När det gäller mentorsdagarna så är de till för att elever ska få möjlighet att förstå varför lärare måste variera undervisningen, elever ska kunna arbeta tillsammans i olika konstellationer, att lära elever att olikheter är en tillgång i undervisningssituationen. På mentorstiden får eleverna även förbereda sig för att hålla i sina utvecklingssamtal.

Luciavakan djupt förankrad 

Anmälaren lyfter även fram idrottsdagar, pysseldagar, luciavaka och elevensval för årkurs 7 som schemabrytande aktiviteter som riskerar minska undervisandetiden.

– På skolan förekommer det en halvdag/läsår när hela skolan har orientering. Dessutom en heldag med vinteridrotter/läsår. Här uppmärksammas och möjliggörs för eleverna att pröva olika aktiviteter som de sedan kan ha med sig i livet. Pysseldagar har vi inga alls, säger Josephine Svensson.

– Vad gäller luciavakan är den djupt förankrad hos eleverna genom elevrådet. Huvudsyftet är att i ett annorlunda sammanhang få möjligheter till bland annat samarbets- och relationsskapande aktiviteter som får betydelse för den dagliga verksamheten i skolan, men också mellan eleverna på Vimarskolan och Astrid Lindgrens skola. Elevens val för åk 7 finns inte, däremot temadagar med bland annat ämnesövergripande aktiviteter genomförs samtidigt som eleverna i åk 8 och 9 har elevens val.

 Hur ser du rent generellt på den kritik ni får i den aktuella anmälan?

– Det är jätteviktigt att vi tar till oss allt som kommer till oss, och arbetar med det för att skapa en så bra skola som möjligt.

– Det som är svårt med anonyma anmälningar är att man gärna skulle vilja ställa kompletterande frågor för att kunna reda ut allt. Mycket av det som nämns i anmälan faller ju under läroplanen, och det vill man ju gärna förklara och resonera kring, menar Josephine Svensson.

I förra veckan beslutade Skolinspektionen att överlämna anmälan mot skolan till Vimmerby kommun för hantering.

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt