Annons:

Glennfalk om fiberkritiken: ”Det är helt galet”

Micael Glennfalk, före detta kommunalråd, riktar skarp kritik mot Itsam utförande av projektet Vimmerby Fiber. Foto: Jakob Karlsson

Glennfalk om fiberkritiken: ”Det är helt galet”

Projektet Vimmerby Fiber får massiv kritik i en intern Itsam-rapport. Micael Glennfalk (M) är i sin tur mycket kritisk till hur Itsam har hanterat projektet. – Jag är väldigt besviken på att man inte lyckats återkoppla snabbare, säger det före detta kommunalrådet.

Annons:

Micael Glennfalk är den politiker som utan tvekan bär störst ansvar för kommunens, än så länge, kraftigt misslyckade mångmiljonprojekt Vimmerby Fiber. Som ordförande i kommunstyrelsen var Glennfalk drivande för projektets genomförande och han har suttit i kommunens fiberberedning genom hela projektet. Han är även ordförande i Itsam, som på kommunens uppdrag utför projektet som hittills kostat skattebetalarna drygt 50 miljoner kronor.

I två artiklar har Dagens Vimmerby skrivit om den interna Itsam-rapport som kraftigt kritiserar hur projektet utförts. Först när Dagens Vimmerby skickar över rapporten till Glennfalk tar han del av den.

Den främsta kritiken rör den havererade försäljningsorganisationen i Vimmerby Fiber, som utsattes av hård press när Telia drog igång sin kampanj i maj 2014. Inte ens ett och ett halvt år senare har Vimmerby Fiber en försäljningsorganisation som fungerar. Fastighetsägare har fått vänta i mer än ett år på sitt fiber – och några besked får de inte från Itsam.

– Jag tror inte att det är någon politiker i Vimmerby som inte fått klagomål från medborgare över att Itsam inte återkopplar och vi vidarebefordrar allting till Itsam. Vi politiker kan inte själva göra handarbetet. Vi kan inte gå runt och plocka ned skyltarna. Läser man protokollen hoppas jag att man kan läsa hur vi trycker på i den här frågan och vi har nyligen haft ett möte med Carolina Leijonram (Vimmerbys kommunchef) och Susanne Korduner (Itsams förbundsdirektör) där vi påtalade det här. Vi ska inte hänga någon, men en politiker kan inte handgripligen ta tag i saker. Det måste tjänstemännen se till.

Vad har ni fått för förklaring?

– Jag tror att det här beror på att det är en kommunal inrättning. Man är inte van vid konkurrens och förstår inte det här med kunder. Man tror att kunden ska ta det i sin takt. I de andra Itsam-kommunerna har det fungerat, men där har inte Telia satsat.

Varför har ni inte lyckats förändra det här?

– Det ska inte jag besvara. Vi har påtalat det här åtskilliga gånger. Det här är outsorcat och Itsam har fått pengar för att utföra projektet. Det borde fungera. Vi kan inte förändra avtalet med Itsam, då får vi inte med oss en enda dator.

Hur missnöjd är du med Itsam?

– Jag är missnöjd med att organisationen inte har lyckats återkoppla. Det är jag väldigt besviken på. Ansvaret måste ligger på Vimmerby Fiber. Jag kan inte ha ansvar för det, jag vet inte vilka mejl som Itsam får och som man inte svarar på. Handarbetet måste organisationen ha ansvar för. Politikerna i Vimmerby har fattat ett bra beslut. Det som saknas är en driven säljansvarig och en driven projektchef.

”Finns ingen aktivitet”

I rapporten får Glennfalk kritik för att lägga sig i tjänstemannafrågor och för att ha stoppat ett förslag om en ny försäljningsorganisation i december 2014.

– Det är helt galet. Faktum var att Itsam villa att ett Telemarket-företag skulle sitta och ringa kommuninvånarna. Vi kan inte möta Telias säljare som knackar dörr med telefonförsäljare. Det sa vi nej till. Vi måste möta på Telia på samma sätt.

Fungerar försäljningsarbetet i dag?

– Nu ligger allt stilla så det finns ingen aktivitet. Man ansluter gata efter gata i takt med anslutningarna och då kanske det är någon som hoppar på.

Är Vimmerby Fiber ett misslyckande?

– Det beror på. Den delen som avser kommunen är lyckad och jag tror inte heller att de som fått fiber på landsbygden tycker att det är ett misslyckande. Men när det gäller försäljning och återkoppling är det ett misslyckande.

Vem bär störst ansvar för att det har blivit så här?

– Politikerna har ansvar för investeringsbudgeten och det övergripande. Vi styr inte budgeten i detalj. De administrativa kostnaderna har inte vi. I grunden ligger det stora problemet i att Telia har gått in och att medborgarna inte var lojala.

Vad kunde du ha gjort annorlunda?

– Vi skulle ha lagt det i ett eget bolag från början. Hade VEMAB kunnat ta hand om fibern så hade det varit bra, men VEMAB:s styrelse sa nej. Itsam tyckte att det var bäst att ha projektgruppen i Kisa, vi skulle kanske ha haft den i stadshuset i stället. Vi skulle ha tagit tätorten först. Det hade gett bättre ekonomi, även om det blivit ramaskri på landsbygden.

Skulle du  varit mer drivande i utförandet av projektet?

– Man går in och hoppas att det fungerar. Jag vet att jag har skrivit mejl till Susanne (Korduner) och Carolina (Leijonram) där det osar hett runt försäljningen.

Går det att rädda projektet?

– 50 procent av marknaden är kvar. Jag tror inte att vi når break even 2030, men jag tror att man kan ta hem projektet på sikt. Får vi igång apparaten med försäljning och återkoppling och en professionell projektledning så tror jag att det kommer att ta fart. Ingela Nilsson Nachtweij har föreslagit att sänka anslutningsavgiften och det kan vara ett sätt.  

Borde priset ha varit lägre från start?

– Det är satt efter hur andra kommuner hade det. Alltihop hänger på att vi fick konkurrens. Det störde allt.

Hur ser du på Itsams hantering av projektet utifrån din position som ordförande i Itsam?

– För Itsam är det ett av alla projekt. I direktionen kan vi inte gå så långt ned i organisationen. Skulle jag börja härja om det här skulle de andra protestera.

Tycker du att de dryga 50 skattemiljonerna som spenderats i projektet hittills har hanterats på ett bra sätt?

– Jag kan säga så här: utifrån den budget som är lagd, så har ingen sträcka överskridit sin budget. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt