Carl-Wiktor Svensson (KD).
Foto: Pressbild
Nu riskerar Region Kalmar län att göra precis det motsatta av vad som krävs: att exkludera dessa företagare från framtidens kollektivtrafik.
Regionen har nyligen gått ut med en omfattande upphandling av linjetrafik och skolskjuts med trafikstart 2027. Det låter kanske avlägset – men konsekvenserna är redan här. I flera av upphandlingens trafikpaket krävs nämligen att transporterna utförs med bussfordon, även i de fall där uppdraget endast gäller skolskjuts på landsbygd. Detta innebär i praktiken att mindre taxiföretag – med fordon för upp till åtta passagerare – stängs ute.
Dessa mindre företag har under lång tid burit upp skolskjutsverksamheten, särskilt i våra glesbygder. Deras lokalkännedom, flexibilitet och närhet till resenärerna är viktig. Att nu tvingas in i samarbeten med stora bussbolag eller lämna marknaden helt, riskerar inte bara att slå ut företag – utan också att kraftigt försämra tillgängligheten för människor på landsbygden.
En upphandling som stänger dörrar
Flera allvarliga brister finns i upphandlingen:
• Krav på bussfordon även för mindre transportuppdrag utestänger mindre, ofta lokala, taxiföretag.
• Stora trafikpaket gör det svårt för små aktörer att lägga anbud. Det strider mot principen i lagen om offentlig upphandling (LOU) att dela upp kontrakt när det är objektivt möjligt.
• Indirekt tvång till samarbete med stora aktörer riskerar att snedvrida konkurrensen, något som kan strida mot konkurrenslagen.
Det handlar inte bara om teknik och juridik – det handlar om människor. Om barn som har särskilda behov av att åka i mindre grupper eller med trygga, lokala chaufförer. Om äldre som är beroende av flexibla transporter. Och om barnfamiljer i glesbygd där skolskjutsen inte får bli ett experiment i byråkrati.
Risk för svarttaxi och trygghetsproblem
När tillgången till laglig och tillförlitlig taxiverksamhet minskar öppnas dörren för oseriös trafik – något vi redan ser exempel på i andra delar av landet. Facebookgrupper för svarttaxi har blivit vardag i vissa regioner. Det skadar både tryggheten, rättssäkerheten och skatteintäkterna – och är en utveckling vi måste förebygga, inte blunda för.
Vi vill se en rättvis upphandling där landsbygden har en självklar plats
Kristdemokraterna och Moderaterna har tidigare lyft frågan såväl formellt, som informellt med styret i regionen (Socialdemokraterna, Centerpartiet och Vänsterpartiet) och begärt att de ska ta större hänsyn till de mindre aktörerna i framtida upphandlingar. ”En självklarhet har man svarat”, och därefter avfärdat våra skriftliga yrkanden och nämndinitiativ vad gäller en utveckling av landsbygdstrafiken.
Peter Wretlund (S) bryter mot sina löften
I ett svar på en skrivelse utlovades följande till Kristdemokraterna explicit kring taxi:(.. att beakta möjligheten för små och medelstora företag att lämna anbud när upphandlingsdokumenten utformas, genom att exempelvis analysera hur anbudsområden och geografiska områden kan delas in för att möjliggöra för små och medelstora företag att inkomma med anbud på del av avtalet.)
Därför krävs nu – när vi ser att så inte kommer att bli fallet - att Region Kalmar län och Peter Wretlund (S) i spetsen går från ord till att faktiskt leva upp till dem i handling genom att:
• Revidera upphandlingen så att kontrakt delas upp i mindre delar, vilket både löften, lagen och sunt förnuft kräver.
• Tillåta mindre fordon där det är relevant, särskilt för skolskjuts och serviceresor i glesbygd.
• Främja lokal konkurrens, inte beroenden mellan små och stora aktörer.
– Ingen kommer annars glömma att det var Socialdemokraterna med Peter Wretlund bakom ratten - med Centerpartiet och Vänsterpartiet i baksätet - som ”släckte lampan” för länets taxiverksamhet, säger Carl-Wiktor Svensson (KD).
Kristdemokraterna och Moderaterna tror på en kollektivtrafik som fungerar för hela länet – inte bara för centralorten. En upphandling för kollektivtrafik där även de små företagen har en självklar plats. För det är de som möjliggör vardagslivet på landsbygden.
Att exkludera dem vore att ge upp en viktig del av både vårt näringsliv och vår samhällsservice.
Carl-Wiktor Svensson (KD)
Vice ordförande i kollektivtrafiknämnden
Carl Dahlin (M)
Regionråd
Chatrine Pålsson Ahlgren (KD)
Ersättare kollektivtrafiknämnden
Robin Hanzl (M)
Ledamot i Regionfullmäktige