Camilla Stridh, ordförande i barn- och utbildningsnämnden, vill utreda varför Vimmerby kommun rasar i Lärarförbundets ranking. Foto: Simon Henriksson
2020 ska Vimmerby vara Sveriges bästa skolkommun. På Lärarförbundets lista är 216 av 290 kommuner bättre än Vimmerby år 2015. – Min första tanke är att vi måste reda ut varför det ser ut som det gör, säger Camilla Stridh (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Plats 97 2014 blev plats 217 i år. Vimmerby störtdök på Lärarförbundets årliga ranking – precis som man gjorde i SKL:s ranking tidigare i år.
Fallet var inte överraskande med tanke på att många faktorer är samma på de båda rankingarna – och att Vimmerbyeleverna i årskurs nio noterade klart sämre meritvärde våren 2014 än våren 2013.
– Jag kan bara svara på hur det ser ut i rankingen, vad som ligger bakom behöver vi reda ut. Vi har tappat mest på lärartätheten, även om det verkar som att våra siffror där inte stämmer, och på kommunen som avtalspart samt alla de kriterier som har med meritvärde och betyg att göra och övergång till högskolan.
Vilken betydelse fäster du vid den här rankingen?
– Lärarförbundet är en viktig part, men det är vägen till att komma tillrätta med raset som är det viktiga.
Vilka faktorer i rankingen tycker du är viktigast?
– De vi har rasat mest i först och främst, sedan det vi fortfarande ligger dåligt till i. Att alla elever ska klara skolan, lärartätheten, kommunen som avtalspart, behörighet till högskolestudier och övergång till högskolan.
Varför hamnar Vimmerby så pass högt i resurser, men så lågt i lärartäthet och lärarlön?
– Vi måste titta på det, jag kan inte säga varför nu.
Har Vimmerby fjärde lägst lärarlöner i hela Sverige?
– Jag har idag inte statistik för lärarlönerna i förhållande till andra kommuner, men ranking 286 innebär att vi troligtvis ligger lågt. Jag kan idag tyvärr inte svara på varför, vi får utreda vidare hur det är och ta en färdplan framåt.
Finns det något utrymme att satsa på lärarlönerna framöver?
– Jag hoppas verkligen det.
Vilka åtgärder är viktigast för en starkare utbildningsverksamhet i Vimmerby?
– Att alla elever klarar skolan. Hur det ska gå till behöver vi lyssna in från lärare och rektorer, det är de som kan verksamheten. Vad som behövs och vad som ska till för att nå dit är det viktigaste.