Morgan Andersson, lagledare i Västervik, är också svensk förbundskapten.
Foto: Arkivbild
Lag-VM har ända sedan 2018 genomförts med endast tre förare i respektive lag. I år blir det en återgång till femmannalag och det är en comeback för det tidigare konceptet.
– Det är jätteroligt. Det optimala enligt mig är både par- och lag-VM samma år. Nu blir det var tredje år och det är alltid prestige i lag-VM. Det är en tuffare tävling än GP enligt mig. Man kastar in det i sista i landslaget, säger Sveriges förbundskapten Morgan Andersson.
Västerviks två stjärnsvenskar, Fredrik Lindgren och Jacob Thorssell, finns med i laget tillsammans med Rospiggarnas Antonio Lindbäck och Kim Nilsson samt Lejonens Oliver Berntzon. Ett lag som inte var särskilt svårt att ta ut, enligt Morgan Andersson.
– Det är de här fem som är kvalificerade. Det enda som stört lite är skador och man hade hoppats på bättre resultat både internationellt och nationellt, så vi slår ur underläge. Vi är lite underdogs känns det som.
Brukar ta sig till final
Det svenska landslaget har aldrig missat final sedan Morgan Andersson blev förbundskapten. 2015 blev det dessutom guld, men några guldfavoriter är inte Sverige den här gången.
– Vi brukar kunna få till det bra i Speedway of nations, men för att vi ska nå en final krävs det årsbästa på flera håll. Det är fyra lag på papperet som är starkare än oss, men vi ska försöka bryta ned någon av dem och allt kan hända. Vi är underdogs och för att nå finalen fordras årsbästa som sagt.
Lag-VM avgörs i polska Wroclaw och den första semifinalen avgörs i kväll. Den andra körs under onsdagen. Sverige tävlar i den första semifinalen och ställs där mot Storbritannien, Tyskland och Tjeckien. Vinnaren säkrar en plats i finalen medan race off väntar för tvåan och trean. I race off står endast en finalplats på spel.
På förhand väntas fajten om finalplatsen stå mellan just svenskarna och britterna.
– Det är engelsmännen såklart. Jag tror ändå vi har något större chans att vinna den här semifinalen, då jag rankar både Australien och Danmark högre på papperet och någon av dem stöter man annars på i race off. Tyskarna och tjeckerna har också bra förare, men två lag ska vi slå om vi inte klappar ihop.
Vill inte kommentera incident
Fyra förare har schemalagda heat och den svensk som inte har det är Kim Nilsson. Han kan dock nyttjas när som helst under tävlingen.
– Funkar någon bra på träningen så får han köra. Det är inga konstigheter, säger Morgan Andersson.
I den andra semifinalen kör Danmark, Australien, Finland och Frankrike. Flera dacke- och Västerviksförare finns med i de andra ländernas trupper.
Tai Woffinden finns med i Storbritanniens lag. Morgan Andersson, som också är lagledare i Västervik där Woffinden kör, vill inte kommentera den händelse där Woffinden var inblandad och där en polsk supporter bröt armen.
– Jag kommenterar inte det, men det är inget som rör oss.