Black Friday-intäkterna förväntas hamna på totalt nio miljarder kronor i år.
Foto: Bildbyrån
Efter år av pandemi har många varit återhållsamma med stora utgifter som resor, hotell och restaurangbesök. Det gör att Black Friday-intäkterna förväntas ligga på totalt 9 miljarder kronor. Det är i så fall en ökning på 1,5 miljarder kronor mot förra året enligt Svensk Handels prognos.
Mer än hälften av alla konsumenter räknar med att handla något under Black Friday. Det är färre än förr men trots det räknar man med att intäkterna ökar. Nu väljer allt fler att avstå att handla under reaperioder som Black Friday. En av tio väljer att avstå på grund av miljömässiga eller ekonomiska skäl, men den allra vanligaste ursäkten är “jag har redan allt jag behöver”. Det visar Svensk Handels rapport inför Black Friday.
Startskottet på julhandeln
Rapporten visar också att Black Friday är startskottet på julhandeln då 64 procent planerar att köpa julklappar. Förutom julklappar brukar personer mellan 26 och 45 år köpa leksaker eller andra artiklar till barn.
Andra vanliga inköp är hemelektronik, kläder och skor. För personer med en inköpslista är Black Friday ett bra sätt att spara in några extra kronor vid julinköp, samtidigt som det förväntas bli den största inkomstkällan.
– För handeln innebär det att konsumtion flyttar från december till november, för elektronikhandeln har november numera blivit årets största försäljningsmånad, säger Johan Davidson, Svensk Handel.
Alice Enwall
Prao